ΚΥΡΙΑΚΗ 11-04-2010 ΩΡΕΣ: 7-9 & 9-11 μ.μ.
ΔΕΥΤΕΡΑ 12-04-2010 ΩΡΕΣ: 7-9 & 9-11 μ.μ.
Τρικούπειο Πολιτιστικό Κέντρο
ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ UP IN THE AIR
Διάρκεια: 110′
Σκηνοθεσία: Τζέισον Ράιτμαν
Ηθοποιοί: Τζορτζ Κλούνεϊ, Βέρα Φαρμίγκα, Άννα Κέντρικ, Τζέισον Μπέιτμαν, Σαμ Έλιοτ, Μέλανι Λίσνκεϊ, Ζακ Γαλιφιανάκης
Ένας γκουρού σύμβουλος “επαγγελματικής μετάβασης”, με άλλα λόγια ένας ειδήμων στις απολύσεις στέλεχος, ο Ράιαν, προσπαθεί μανιωδώς να συγκεντρώσει πάνω από ένα εκατομμύριο μίλια πτήσεων, καθώς αυτό συνιστά το ανομολόγητο πάθος του! Άλλωστε η ζωή του, λόγω επαγγέλματος, είναι σύμφυτη με συνεχείς μετακινήσεις, ξενοδοχεία, αεροδρόμια κι ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, ενώ όλα του τα υπάρχοντα χωράνε σε μια και μόνη τροχήλατη βαλίτσα, οπότε η συγκέντρωση μιλίων είναι ένα παιχνίδι που γεμίζει την άδεια συναισθηματικά ζωή του, που παρουσιάζει επικίνδυνα πτωτικές τάσεις, καθώς δεν έχει κάτι σταθερό στη ζωή του! Όταν συναντά μια όμορφη γυναίκα που ταξιδεύει εξίσου πολύ με εκείνον, οι ισορροπίες της ζωής του ανατρέπονται, καθώς αρχίζει να αρέσκεται στη σταθερότητα και την έννοια του ανήκειν κάπου, ενώ, συμπτωματικά, ακόμα και το επαγγελματικό του μέλλον μοιάζει επισφαλές…
Κριτική ταινίας
Τα αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης μέσα από μια έξυπνα γραμμένη δραματική κομεντί (υποψήφια για 6 Όσκαρ, ανάμεσά τους τα καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας), με εξαιρετικές, οσκαρικές ερμηνείες.
Ποιος αναλαμβάνει να κάνει το χάπι της απόλυσης γλυκό, όταν ο εργοδότης αποφασίζει να απολύσει υπαλλήλους του, ενώ ο ίδιος δεν τολμά να τους το πει; Ενα ειδικό, άσχετο με την εταιρεία, πρόσωπο που αναλαμβάνει την άχαρη αυτή δουλειά. Τέτοιος είναι ο Ράιαν Μπίνκαμ, «εκτελεστής δολοφόνος», που αντί για πιστόλι χρησιμοποιεί ωραίες, ανακουφιστικές λέξεις για να βοηθήσει τους απολυόμενους στη «μετάβασή» τους, όπως την αποκαλεί, σ’ ένα άλλο στάδιο.
Μόνο που για μια τέτοια δουλειά χρειάζεται να ταξιδεύει διαρκώς -σχεδόν 300 από τις 365 μέρες του χρόνου! Αποτέλεσμα, ο Ράιαν είναι άνθρωπος μοναχικός, με περιστασιακές ερωτικές σχέσεις, με πραγματικό σπίτι τη βαλίτσα του, όπως τονίζει σε τακτά διαστήματα, και μ’ ένα γρήγορο μοντάζ, ο σκηνοθέτης Τζέισον Ράιτμαν στην έξυπνη αυτή δραματική κομεντί. Τα πράγματα, όμως, για τον Ράιαν δυσκολεύουν όταν η Αλεξ Γκόραν (δυναμική ερμηνεία της Βέρα Φαρμίγκα), το νεαρό, με δίπλωμα ψυχολογίας, στέλεχος της εταιρείας, προτείνει έναν πολύ πιο οικονομικό τρόπο απόλυσης, χωρίς την ανάγκη ταξιδιών: μέσω του Ιντερνετ, στοιχείο που κάνει ακόμη πιο σκληρή και απάνθρωπη την απόλυση.
Ο Τζέισον Ράιτμαν (γιος του γνωστού σκηνοθέτη Ιβαν Ράιτμαν), που είχε δείξει το ταλέντο του στις ταινίες «Juno» και «Thank You for Smoking», καταφέρνει εδώ να συνδυάσει τη ρομαντική κωμωδία (αν και με δυσκολία μπορείς να την πεις κωμωδία) με το δράμα, για να μας δώσει την εικόνα μιας άλλης Αμερικής, που εκμεταλλεύεται τον πόνο και την τραγωδία των άλλων για δικό της οικονομικό όφελος -πολιτική που εκφράζει με τον πιο γλαφυρό τρόπο ο κυνικός προϊστάμενος (Τζέισον Μπέιτμαν) του Ράιαν. Η σκηνοθεσία έχει νεύρο και ρυθμό και αποφεύγει να πέσει στο μελοδραματισμό. Εκείνο που ξεχωρίζει πάνω απ’ όλα είναι το έξυπνο, με ωραίες ανατροπές (όπως εκείνη στο φινάλε), σενάριο, στο οποίο συμμετείχε και ο Ράιτμαν, καθώς και οι πολύ καλές ερμηνείες, που θυμίζουν τη χρυσή εποχή του Χόλιγουντ: η Βέρα Φαρμίγκα και η Αννα Κέντρικ (ο περιστασιακός έρωτας του Ράιαν), όσο και ο Τζορτζ Κλούνι (από τα φαβορί για τα Οσκαρ), στο ρόλο του Ράιαν. Κυνικός, κάτω από ένα ευχάριστο, χαμογελαστό πρόσωπο, αν και ξέρει να μανιπουλάρει ακόμη και το πιο απελπισμένο «θύμα» του, έχει, όπως σταδιακά ανακαλύπτουμε, και μια άλλη σκοτεινή, άγνωστη πλευρά.
ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ-ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ