"Η ΑΥΓΗ"
Στεφανάκου Π.
Ημερομηνία δημοσίευσης: 18/04/2010
Ημερομηνία δημοσίευσης: 18/04/2010
Το νέο σχολείο της κ. Διαμαντοπούλου είναι το σχολείο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Πώς ορίζεται το σχολείο αυτό; Με μια λέξη: Φτηνό. Δύο είναι τα εργαλεία για να γίνει το σχολείο ακόμα πιο φτηνό απ' ό,τι είναι: Ο δραστικός περιορισμός των εκπαιδευτικών με ταυτόχρονες ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις και η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου. Και τα δύο έχουν ένα κοινό παρανομαστή.
Την αποδέσμευση του κράτους από την υποχρέωσή του να χρηματοδοτεί τη δημόσια εκπαίδευση. Η ελεύθερη πτώση του δημόσιου σχολείου έχει ήδη ξεκινήσει...
Τέρμα στους διορισμούς, χιλιάδες απολύσεις συμβασιούχων εκπαιδευτικών, εργασιακή γαλέρα για τους ήδη υπηρετούντες, συνωστισμός μαθητών στα τμήματα από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο
Το νομοσχέδιο - "σκούπα" για την Παιδεία που παρουσίασε, την προηγούμενη Τρίτη, η Α. Διαμαντοπούλου, είναι η επίσημη θεσμοθέτηση του φτηνού σχολείου. Πρώτος στόχος, "ο εξορθολογισμός του συστήματος με βάση τις πραγματικές ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό που προσδιορίζεται τόσο από τα διεθνώς ισχύοντα όσο και από τις ιδιομορφίες της χώρας" (Εισηγητική έκθεση για το νέο μοντέλο σχολείου). Οι ιδιομορφίες της χώρας είναι τα νησιά της. Ε, πόσα έχουμε; -αναρωτιέται η Α. Διαμαντοπούλου, σε τηλεοπτική της εμφάνιση στο Mega, και απαντά:
Είναι εκατό.
Ο τρόπος που το διατυπώνει είναι σαν τα εκατό νησιά να είναι αμελητέα ποσότητα, που δεν μπορεί να ανακόψει τον μεγάλο στόχο. Η υπουργός Παιδείας έχει υπολογίσει και δηλώνει, εμμέσως πλην σαφώς, ότι... "τα διεθνώς ισχύοντα" υπαγορεύουν στην Ελλάδα μέχρι εκατόν πενήντα χιλιάδες εκπαιδευτικούς. Πόσους έχουμε σήμερα; Εκατόν ογδόντα χιλιάδες, τονίζει με αγανάκτηση. Κι αν βάλεις αναπληρωτές και ωρομίσθιους, φτάνουμε κάθε χρόνο στις διακόσιες δέκα χιλιάδες, συμπληρώνει. Οπότε ο πρώτος στόχος είναι να τελειώνει μ' αυτό... το αίσχος και να φέρει τα πράγματα στα, αυθαιρέτως προσδιορισμένα, διεθνώς ισχύοντα.
Το Πρόγραμμα Σταθερότητας, που ωστόσο έχει ακυρωθεί από τις τελευταίες εξελίξεις, κόμιζε τη βαθμιαία προσαρμογή κόβοντας κατά 50% τους διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών (περίπου 3.000 λιγότερους) και κατά 70%-80% τις προσλήψεις αναπληρωτών (7.000-8.000 αναπληρωτές λιγότερους). Με την αναπροσαρμογή, οι 3.000 διορισμοί εκπαιδευτικών που θα γίνονταν την επόμενη σχολική χρονιά θα γίνουν σε μια τριετία. Τώρα, με το ΔΝΤ, μπορεί να μη γίνουν και καθόλου. Για τους αναπληρωτές, ούτε λόγος να γίνεται.
Στην περίπτωση της εκπαίδευσης, η δραστική μείωση των προσλήψεων σημαίνει πρακτικά δεκάδες χιλιάδες απολύσεις.
'Ολο αυτό έρχεται να θεσμοθετηθεί με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας. Με τις προωθούμενες ρυρθμίσεις, όλοι οι εκπαιδευτικοί θα διορίζονται ή θα προσλαμβάνονται μέσω διαγωνισμών του ΑΣΕΠ, που θα πραγματοποιούνται κάθε δύο χρόνια και θα είναι ανοικτοί! Δεν θα προκηρύσσεται δηλαδή συγκεκριμένος αριθμός θέσεων. Το μόνο που εξασφαλίζει στον υποψήφιο εκπαιδευτικό η επιτυχία στον διαγωνισμό είναι η δυνατότητα να καταγραφεί στον πίνακα επιτυχόντων με ισχύ μέχρι την επόμενη δοκιμασία.
Οι περίπου 36.000 νέοι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται στις λίστες της προυπηρεσίας, την οποία όλοι γνωρίζουμε με τι κόπο έχουν μαζέψει, θα περάσουν και αυτοί από τη δοκιμασία της γραπτής εξέτασης, με μόνο μπόνους χαμηλότερη βάση για δύο διαγωνισμούς. Η διετής μεταβατική περίοδος, που προβλέπει το νομοσχέδιο, δεν έχει κανένα πρακτικό αντίκρυσμα, διότι δεν υπάρχει καμία δέσμευση για το πόσοι θα διοριστούν. Ούτε καν για τους εκπαιδευτικούς με 30 μήνες προϋπηρεσία δεν δεσμεύεται η υπουργός Παιδείας.
Οι αναπληρωτές γίνονται... ωρομίσθιοι με την εισαγωγή ενός νέου θεσμού: του αναπληρωτή με μειωμένο ωράριο.
Επιβάλλεται εργασιακή γαλέρα για τους υπηρετούντες εκπαιδευτικούς, που περιλαμβάνει πέντε ώρες μάθημα επιπλέον με τη μορφή υπερωριών (από τις 21 ώρες διδασκαλίας θα πάνε στις 26), διπλές αναθέσεις μαθημάτων, καθιερώνεται μάλιστα η δεύτερη ειδικότητα του εκπαιδευτικού, και περιπλανήσεις σε διάφορα σχολεία μέχρι να πιάσουν το μάξιμουμ της διδακτικής απασχόλησης.
Επιπλέον, όπως παραδέχτηκε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, πάμε για συγχωνεύσεις τμημάτων με παραβίαση του ισχύοντος νομικού πλαισίου. Από τον Σεπτέμβριο κανένα τμήμα στα δημοτικά δεν θα είναι με 25 μαθητές (τα τμήματα θα είναι στην καλυτέρα των περιπτώσεων 28άρια) και στα γυμνάσια-λύκεια 30άρια με προοπτικές ξεχειλώματος.
Αν και είναι νωρίς ακόμα, με βεβαιότητα μπορεί να προβλέψει κανείς την ακύρωση κάθε αντισταθμιστικού εκπαιδευτικού μέτρου (τάξεις υποδοχής, πρόσθετη διδακτική στήριξη και ενισχυτική διδασκαλία), την επόμενη σχολική χρονιά.
Προσλήψεις αναπληρωτών με μειωμένο ωράριο και, εννοείται, αποδοχές, θα γίνουν μόνο αν και μετά τα δρακόντεια μέτρα εξακολουθούν να υπάρχουν κενά.
Τέλος, όσοι υποψήφιοι καταφέρουν να λάβουν το εισιτήριο για την τάξη, θα υποστούν διετή δοκιμασία για να αποδείξουν σε έναν Μέντορα-αξιολογητή αν είναι ικανοί. Το δικαίωμά τους σε μόνιμη εργασία τίθεται υπό αμφισβήτηση και ίσως όχι μόνο το δικό τους, αλλά και των ήδη υπηρετούντων.
Εννοείται ότι όλη αυτή η επιχείρηση δραστικού περιορισμού των δαπανών συνοδεύεται από τη συκοφάντηση του εκπαιδευτικού και του έργου του.
Μετά απ' αυτά, όλοι μπορούμε να καταλάβουμε το σύνθημα Διαμαντοπούλου ότι "το νέο σχολείο απαιτεί αυτοσχεδιασμό σε βάθος", εννοείται για να λειτουργήσει.