Η Λαϊκή Συσπείρωση
Αγρινίου, με αφορμή
την κατάργηση του Οργανισμού Ελέγχου των Κτιρίων, θεωρεί ότι το ζήτημα της
αντισεισμικής θωράκισης και προστασίας του διευρυμένου πλέον Δήμου Αγρινίου,
επανέρχεται στο προσκήνιο.
Είναι ζήτημα που αφορά το σύνολο των λαϊκών στρωμάτων
και των εργαζομένων της πόλης μας. Είναι γνωστό, ότι η Ελλάδα είναι η πλέον
σεισμογενής χώρα της Ευρώπης καθώς σε αυτήν εκλύεται το 50% της σεισμικής
ενέργειας. Συνεπώς, η ανάγκη ουσιαστικής και ολοκληρωμένης αντισεισμικής
προστασίας είναι μια αδήριτη αναγκαιότητα απαραίτητη για την εργατική τάξη και
τα λαϊκά στρώματα, τόσο στο χώρο
εργασίας όσο και στην.....
κατοικία. Αναγκαιότητα απαραίτητη, μιας και οι
καταστροφικές επιπτώσεις ενός σεισμού μπορούν να περιοριστούν αν υπάρξει
έγκαιρη και ολοκληρωμένη αντισεισμική προστασία.
Πού βρισκόμαστε σήμερα ;
Το Εθνικό Πρόγραμμα Αντισεισμικής Ενίσχυσης Υφισταμένων Κατασκευών (ΕΠΑΝΤΥΚ), με απόφαση του ΤΕΕ ξεκίνησε 1996 με αντικείμενο τη διαμόρφωση των
θέσεων του ΤΕΕ στο πρόβλημα της αντισεισμικής ενίσχυσης των υφιστάμενων
κτιρίων της χώρας. Λίγα χρόνια αργότερα άρχισε η δεύτερη φάση του προγράμματος, που αφορούσε στην απογραφή του
υφιστάμενου δομικού πλούτου της χώρας, τη μελέτη της ταυτότητας των κτιρίων και
χαρτογράφηση όλης της χώρας ανάλογα με τον κίνδυνο που κρίνει ότι θα
αντιμετωπίσει η κάθε περιοχή σε περίπτωση ισχυρού σεισμού συσχετίζοντας τα
υλικά, το ύψος και την ηλικία των κτισμάτων, με τη σεισμικότητα και τα είδη των
εδαφών. Όμως το πρόγραμμα αυτό - όπως και τόσα άλλα που έχουν σχέση με τις
πραγματικές λαϊκές ανάγκες, και στην πράξη αποδεικνύεται ότι δεν γίνονται για
να τις καλύψουν - λόγω "έλλειψης πόρων" δεν εξελίχθηκε σύμφωνα με το σχεδιασμό.
Είναι φανερό ότι άλλες είναι οι προτεραιότητες, γιατί οι πόροι υπάρχουν, ας
θυμηθούμε τα 600 δισ. μόνο στις ελβετικές τράπεζες ,αλλά δεν διατίθενται για να
καλυφθούν οι λαϊκές ανάγκες.
Το 2001 - δύο χρόνια μετά το σεισμό του 1999
- η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε ένα
πρόγραμμα για τον ταχύ οπτικό προσεισμικό έλεγχο σε όλα τα δημόσια κτίρια της
χώρας (υπολογίζονται σε 80.000 με
90.000) σε συνεργασία με την Τοπική και Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, το
οποίο θα είχε ολοκληρωθεί μέσα σε δύο χρόνια. Ωστόσο, σύμφωνα με τα πιο
πρόσφατα στοιχεία που ανακοίνωσε ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και
Προστασίας (ΟΑΣΠ), μέχρι τις
αρχές του 2012 έχει γίνει ταχύς οπτικός έλεγχος σε μόλις
11.667 κτίρια (~13%). Από
επιτροπή του ΟΑΣΠ έχει γίνει κατάταξη σε τρεις κατηγορίες προτεραιότητας
περαιτέρω ελέγχου:
Α (πρώτη προτεραιότητα) ~30% των
κτιρίων.
Β (δεύτερη προτεραιότητα) ~49% των
κτιρίων.
Γ (τρίτη προτεραιότητα) ~21% των
κτιρίων.
Όσον αφορά τον έλεγχο των σχολικών
μονάδων από τον πρώην ΟΣΚ, από τις περίπου 14.500 σχολικές μονάδες (23.860 στατικά ανεξάρτητα κτίρια) σ'
όλη τη χώρα, οι 4.440 ή ποσοστό 30,6% έχουν χτιστεί πριν από το 1959, και οι
3.880 ή ποσοστό 26,8% έχουν χτιστεί πριν από το 1985, δηλαδή το 57,4% των σχολικών μονάδων χαρακτηρίζονται
"γερασμένες" αφού έχουν χτιστεί χωρίς ή με ελάχιστες αντισεισμικές
προδιαγραφές. Από τις υπόλοιπες 6.180, που έχουν χτιστεί μετά το 1985,
μόλις οι 3.050 (ή ποσοστό 21%) έχουν
χτιστεί με πιο αυστηρές αντισεισμικές προδιαγραφές, μετά το 1995.
Πάντως, σε ελάχιστα κτίρια, και κυρίως σχολεία, έχουν
γίνει οι αναγκαίες παρεμβάσεις ενίσχυσης. Ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων
(ΟΣΚ) έχει ελέγξει 6.223 στατικά ανεξάρτητα κτίρια σε 4,932 σχολικές
μονάδες ενώ πρέπει να ελεγχθούν άλλες 9.500 σχολικές μονάδες, από τις
οποίες οι 4.000 έχουν κτιστεί προ του 1985. Μετά το σεισμό του 1999, 429
σχολικές μονάδες στην Αττική, από τις 2.465 (ποσοστό 17,4%), που
ελέγχθηκαν, κρίθηκαν ακατάλληλες για χρήση. Ωστόσο μόνον ένα μικρό ποσοστό,
μερικές 10άδες, έχει αποκατασταθεί, ενισχυθεί ή αντικατασταθεί.
Αυτός ο στοιχειώδης
προσεισμικός έλεγχος των σχολείων σταμάτησε το Μάρτιο του 2010!
Με αφορμή το μνημόνιο χτυπήθηκε το σημαντικότερο
πρόγραμμα προσεισμικής προστασίας που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα, από τον ΟΣΚ, με
αποτέλεσμα να "παγώσουν" τα συνεργεία ελέγχων.
Την ίδια στιγμή κόπηκε και το 60% του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του
Οργανισμού, με συνέπεια να μην μπορούν να πληρωθούν ούτε οι εργολαβίες που
τρέχουν για χτίσιμο νέων σχολείων ("Έθνος"
20/3/2011).
ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΟΣΚ ΤΟ «ΜΠΑΛΑΚΙ» ΠΕΦΤΕΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ
ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ, ΠΟΥ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΤΟ ΕΡΓΟ, ΕΦΟΣΟΝ ΒΡΟΥΝ ΧΡΗΜΑΤΑ, ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΝ ΤΗ Β'
ΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.
H κατάργηση του ΟΣΚ καθώς και άλλων υπηρεσιών και
οργανισμών είναι συνυφασμένη με το θάψιμο της αυτοδιοίκησης με τον «Καποδίστρια»
και τον αντιλαϊκό «Καλλικράτη» σήμερα.
Ευνόητο είναι ότι με
τις συνεχείς περικοπές στη χρηματοδότηση των δήμων, που τα
μνημόνια, η δανειακή σύμβαση, οι εφαρμοστικοί νόμοι, αλλά και η γενικότερη
πολιτική του κεφαλαίου επιβάλει, όχι μόνο οι προσεισμικοί έλεγχοι δεν θα
προχωρήσουν, αλλά πολλοί δήμοι, όπως και ο Δήμος Αγρινίου πολύ σύντομα δεν θα
μπορεί να καλύψει ούτε στοιχειωδώς τις ανάγκες….
Σε κάθε περίπτωση το 80% των
4.000.000 κτιρίων της χώρας έχουν κτιστεί πριν το 1985, δηλαδή πριν τεθεί
σε εφαρμογή ο σύγχρονος αντισεισμικός κανονισμός, και επομένως χρίζουν ελέγχων
και ενισχύσεων.
Είναι λοιπόν φανερό ότι και η Αντισεισμική
Προστασία δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με γνώμονα τη μεταφορά πόρων από
τους πολλούς στους λίγους, αλλά με τη διάθεση πόρων για την επίλυση του
προβλήματος σε όφελος όλων, και ιδιαίτερα αυτών που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη,
όπως είναι οι κάτοικοι πυκνοκατοικημένων και κοινωνικά, οικονομικά και ως εκ
τούτου και οικιστικά υποβαθμισμένων περιοχών. Την πολιτική της
μεγιστοποίησης του καπιταλιστικού κέρδους και της συνακόλουθης μη διάθεσης
πόρων για την επίλυση των λαϊκών προβλημάτων και στην Αντισεισμική Θωράκιση,
υπηρέτησαν πιστά τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και η ΝΔ, αλλά και όλα τα κόμματα του
ευρωμονόδρομου που στην καλύτερη περίπτωση προσβλέπουν σ' έναν καπιταλισμό με
"ανθρώπινο" πρόσωπο στα πλαίσια της ΕΕ.
Ο προσεισμικός έλεγχος
Με δεδομένο ότι ακριβής πρόγνωση
σεισμού σήμερα δεν είναι δυνατή, ότι οι όποιες στατιστικές εκτιμήσεις
εμπεριέχουν το στοιχείο της αβεβαιότητας, οι σεισμοί του προηγούμενου
διαστήματος, με δραματικό τρόπο κατέδειξαν ότι δεν υπάρχει περιοχή του
ελληνικού χώρου που μπορεί να θεωρηθεί ασεισμική,
καμιά περιοχή του ελληνικού χώρου δεν μπορεί να εξαιρεθεί από τη λήψη
μέτρων ελαχιστοποίησης του σεισμικού κινδύνου.
Στόχος μιας φιλολαϊκής αντισεισμικής
πολιτικής θα πρέπει να είναι η λήψη όλων των μέτρων αντισεισμικής θωράκισης
που η επιστήμη και η τεχνική παρέχουν στη δεδομένη ιστορική στιγμή σε κάθε
κατοικημένο σημείο του ελληνικού χώρου, με την παραδοχή ότι ο επόμενος
καταστρεπτικός σεισμός θα γίνει στο σημείο αυτό το επόμενο δευτερόλεπτο.
Τι πρέπει να γίνει τώρα;;
Ουσιαστική κρατική στήριξη και γενναία χρηματοδότηση από τον κρατικό
προϋπολογισμό για την αντισεισμική προστασία και την ενίσχυση των φορέων που
είναι αρμόδιοι (Γεωδυναμικό Ινστιτούτο, Πανεπιστημιακά και
Πολυτεχνικά Σεισμολογικά Εργαστήρια και Εργαστήρια Αντισεισμικής Τεχνολογίας,
ΟΑΣΠ, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, ΥΠΕΧΩΔΕ, ΟΣΚ, Πολεοδομίες Δήμων,
Νομαρχία, ΕΜΑΚ κ.ά.).
Απαιτείται μεγιστοποίηση της αντοχής
των κτιρίων με διαρκή επικαιροποίηση του
ΝΕΑΚ, των προδιαγραφών των δομικών υλικών κλπ. Για να έχει αποτελέσματα
αυτή η διαδικασία απαιτείται πρώτα απ'
όλα ένας ισχυρός, αποτελεσματικός και αποκλειστικά δημόσιος τομέας στον οποίο
θα υπάγονται όλοι οι παραπάνω φορείς, που θα αναλάβει τον έλεγχο εφαρμογής
των θεσπισμένων ειδικών όρων και προδιαγραφών κατασκευής, ποιότητας υλικών κλπ.
Όχι στην ιδιωτική ασφάλιση
των κτιρίων, και σε κάθε μορφή σύμπραξης του Δημόσιου με το μεγάλο κεφάλαιο,
γιατί δημιουργείται ένα ακόμα πεδίο κερδοσκοπίας, αλλά και γιατί κάθε
σχεδιασμός τους θα έχει σαν γνώμονα τη μεγιστοποίηση των κερδών τους.
Συνεχείς ουσιαστικοί και
αποτελεσματικοί έλεγχοι κτιρίων, με προτεραιότητα σε Παιδικούς Σταθμούς,
Σχολεία, Νοσοκομεία και Ιδρύματα Πρόνοιας, Δημόσια και
Δημοτικά κτίρια, μεγάλους εργασιακούς χώρους και χώρους
συνάθροισης και διασκέδασης κόσμου και νεολαίας.
Τακτική και ουσιαστική ενημέρωση και
προετοιμασία του κόσμου για την αντιμετώπιση ενός σεισμού. Προγράμματα
Αντισεισμικής «αγωγής». Ιδιαίτερο βάρος να δοθεί στα Σχολεία και στους
μικρούς μαθητές.
Συγκρότηση και υλοποίηση
συγκεκριμένων άμεσης αντίδρασης, γρήγορης εκκένωσης και διαφυγής σε περίπτωση
σεισμού, με προτεραιότητα σε Παιδικούς Σταθμούς, Σχολεία, Πανεπιστήμια,
Νοσοκομεία και Ιδρύματα Πρόνοιας, Δημόσια και Δημοτικά κτίρια,
σε μεγάλους εργασιακούς χώρους και άλλους χώρους συνάθροισης κόσμου (χώροι διασκέδασης, χώροι άθλησης, δημοτικές
αγορές κλπ.).
Συγκοινωνιακός και κυκλοφοριακός
σχεδιασμός και ρυθμίσεις για αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών. Ειδικό σχέδιο για
την πρόσβαση από και προς τα Νοσοκομεία και τους άλλους φορείς άμεσης επέμβασης
(ΕΚΑΒ, ΕΜΑΚ, Πυροσβεστική κλπ.)
Βραχυπρόθεσμος και μεσοπρόθεσμος
σχεδιασμός και Ασκήσεις Ετοιμότητας για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των επιπτώσεων
ενός καταστροφικού σεισμού.
Άμεση και ουσιαστική στήριξη και
αποκατάσταση των σεισμοπλήκτων. Πρώτες βοήθειες και προμήθειες, και άμεση
οργάνωση καταυλισμών. Άμεση καταβολή ουσιαστικών αποζημιώσεων. Πρόγραμμα
γρήγορων ελέγχων των κτιρίων και αποκατάστασης βλαβών. Προγράμματα λαϊκής
στέγης.
Προστασία και αναβάθμιση των
ελεύθερων ανοικτών χώρων που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και ως χώροι
καταφυγής σε περίπτωση σεισμού (πάρκα, πλατείες, αυλές σχολείων, ανοικτοί
αθλητικοί χώροι κλπ.). Δημιουργία και νέων ελεύθερων χώρων από το Δημόσιο.
Προσβάσεις και οδοί διαφυγής του πληθυσμού σε περίπτωση σεισμού.
Μέτρα ελέγχου και αποτελεσματική
αντιμετώπιση κατασκευαστικών ή άλλων επικίνδυνων αυθαιρεσιών όπως διαφημιστικές
πινακίδες, κεραίες, κατασκευαστικές παρεμβάσεις, προσθήκες αιθουσών ή γκρέμισμα
μεσοτοιχιών σε σχολεία και αλλού, σχολικοί, εργασιακοί χώροι και χώροι
διασκέδασης χωρίς εξόδους κινδύνου, βενζινάδικα δίπλα σε σχολεία κλπ.
Πεζοδρόμια ασφαλή, επαρκή, χωρίς κάγκελα και μπάρες που αποτελούν εμπόδια διαφυγής
σε περίπτωση σεισμού.
ΛΑΪΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΕΙΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
Τα μέτρα αυτά είναι αυτονόητα και
μπορεί και πρέπει να παρθούν άμεσα. Ας μην έχουμε όμως αυταπάτες. Όλα
αυτά τα αυτονόητα δεν είναι αυτονόητα για το αστικό κράτος και αν δεν πιεστεί
δεν θα κάνει τίποτα απ' αυτά. Άλλες είναι οι προτεραιότητές του. Πρώτη και
καλύτερη η μεταφορά πόρων από τους πολλούς παραγωγούς του πλούτου στους λίγους
καπηλευτές του. Τα αυτονόητα για τον εργαζόμενο άνθρωπο μπορούν να γίνουν πράξη
σ' όλη τους την έκταση μόνο στο πλαίσιο οργάνωσης της κοινωνίας και της
οικονομίας που σαν στόχο έχει την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών και
όχι τη μεγιστοποίηση του κέρδους.
Η αντισεισμική, αλλά και
γενικότερα η θωράκιση από φυσικές καταστροφές, σημαίνει πλέγμα άμεσων,
μεσοπρόθεσμων και μακρο-πρόθεσμων, μέτρων ενταγμένων σε έναν ολοκληρωμένο κεντρικό σχεδιασμό. Απαιτεί την ενεργό συμμετοχή του
λαού και μια πολιτική εξουσία και οικονομία που λειτουργούν
με αποκλειστικό κριτήριο την κάλυψη των λαϊκών αναγκών.
ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ Η ΛΑΪΚΗ
ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΑΓΡΙΝΙΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ:
Την ανάπτυξη της έρευνας (ποσοτικά και ποιοτικά) με τη διάθεση της
χρηματοδότησης, του απαιτούμενου ανθρώπινου δυναμικού και εξοπλισμού.
- Την καταγραφή και παραπέρα
έρευνα και μελέτη της σεισμικής επικινδυνότητας των διαφόρων περιοχών, τη
θέσπιση ειδικών όρων μελέτης κατασκευής ή την απαγόρευση δόμησης σε
αυτές.
- Το δημόσιο έλεγχο εφαρμογής
των θεσπισμένων όρων και προδιαγραφών κατασκευής, της ποιότητας των υλικών κλπ. και τη
θέσπιση ειδικών όρων για τους χώρους μαζικής συγκέντρωσης. Σύνταξη
μελετών χωροθέτησης των μεγάλων έργων.
- Την προστασία και ανάπτυξη των
ελεύθερων χώρων.
- Τον έλεγχο συνθηκών εργασίας και την ασφάλεια των
εργαζομένων στη βιομηχανία.
- Τον προσεισμικό έλεγχο και ενίσχυση των κτιρίων, με
προτεραιότητα τα δημόσια κτίρια και τους χώρους όπου φοιτά (σχολεία, φροντιστήρια), αλλά και
διασκεδάζει η νεολαία.
- Τη συνεχή ενημέρωση του κόσμου για τη
σεισμικότητα της περιοχής όπου ζει και για τον τρόπο αντιμετώπισης του
φαινόμενου, τόσο ατομικά όσο σε επίπεδο γειτονιάς και δήμου.
- Τον εκσυγχρονισμό, την ενίσχυση σε ανθρώπινο
δυναμικό και υλικοτεχνική υποδομή του μηχανισμού επέμβασης.
Οι εκλεγμένοι, Δημοτικοί Σύμβουλοι της
Λαϊκής Συσπείρωσης (ΛΑ.Σ.)
που στηρίζει το ΚΚΕ : Νικάκης
Βασίλης – Σιδέρης Κώστας – Δήμας Δημήτρης
Αγρίνιο Οκτώβρης 2013
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.
(«Δεν δημοσιεύονται σχόλια χυδαία και υβριστικά, καθώς και ανώνυμες καταγγελίες και χαρακτηρισμοί κατά προσώπων που δεν τεκμηριώνονται.”)
Σχόλια άσχετα με το θέμα της εκάστοτε ανάρτησης ΔΕΝ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους αφού διαπιστωθεί ότι δεν εμπίπτουν σε κάποια από τα πιθανά αδικήματα περί τύπου.
Να σημειωθεί ότι απόψεις που εκφράζονται σε άρθρα και κείμενα της συγγραφικής ομάδας δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη των υπευθύνων του ιστολογίου. Όπως επίσης και τα σχόλια των αναγνωστών, τα οποία αντιπροσωπεύουν τους ίδιους...