Γιάννης Σελιμάς
ΑΓΑΠΗΤΟ ΝEWSPRESSAGRINIO,
ΚΑΤΑΡΧΑΣ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ
ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΣΤΟ ΝΕΟ ΑΓΡΙΝΙΟ, ΚΑΤΑ ΔΕΥΤΕΡΟΝ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΑΝΟΜΟ ΨΑΡΕΜΑ ΑΘΕΡΙΝΑΣ ΣΤΗ ΛΙΜΝΗ ΤΡΙΧΩΝΙΔΑ ΣΑΣ
ΣΤΕΛΝΩ ΚΕΙΜΕΝΟ ΜΟΥ, ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ , ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΜΟΥ ΣΕ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΚΑΨΟΡΑΧΗΣ ΤΟ 2008 ΚΑΙ ΕΣΤΑΛΘΗ ΣΕ
ΟΛΟΥΣ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΤΡΙΧΩΝΙΩΝ ΔΗΜΩΝ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΟΜΩΣ
ΚΑΜΜΙΑ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ.
ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΤΗΣ ΛΙΜΝΗΣ ΤΡΙΧΩΝΙΔΑΣ ΚΑΙ ΔΙΝΕΙ
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΕΤΕΙ ΤΟ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΣΑΣ
Α) Το στοίχημα μιας Nέας Mεταπολίτευσης
Σήμερα
και καθώς η χώρας μας έχει επιτύχει ένα σταθερό δημοκρατικό πολίτευμα και μια
σχετικά ομαλή πολιτική ζωή, υψηλό βιοτικό επίπεδο και μια ισχυρή θέση στην
διεθνή γεωπολιτική σκακιέρα αναρωτιέται κανείς ποιο είναι το Νεό Στοίχημα της
Ελλάδας;
Το
τρίπτυχο Ανάπτυξη, Διαφάνεια, Συμμετοχή δεν αρκεί εάν δεν εξειδικευτεί σε όρους
συμφερόντων και δικαιωμάτων για την κοινωνία και τους πολίτες. Το σύγχρονο
διακύβευμα μιας Νέας Μεταπολίτευσης που έχει ανάγκη ο τόπος και οι πολίτες
συμπυκνώνεται σε τρείς αναδιανομές:
-
Από το Ιδιωτικό στο Δημόσιο χώρο, η ιδιωτική ευτυχία
των λίγων δεν μπορεί να στηρίζεται στη δημόσια κόλαση των πολλών
-
Από τους προνομιούχους ηλικιωμένους και τους μεσήλικές
στα παιδιά, τις γυναίκες και τη νέα οικογένεια
-
Από τα άτομα και την οικονομία κερδοσκοπικού χαρακτήρα
στην κοινωνία των πολιτών και το περιβάλλον
Αυτό το
τελευταίο αίτημα αναδιανομής σχετίζεται με την περιβαλλοντική διακυβέρνηση της
λίμνης Τριχωνίδας με την έννοια ότι εξειδικεύεται γεωγραφικά και βρίσκει στην
περιοχή μας τον πιο ιδανικό χώρο για να εφαρμοσθεί.
Σαν
σημαντικότερα περιβαλλοντικά προβλήματα μπορεί κανείς να σημειώσει την απορροή
αστικών λυμάτων από όλους σχεδόν τους παρατριχώνιους
δήμους αλλά και την απόρριψη επικίνδυνων βιομηχανικών αποβλήτων στη λίμνη, την
ανεξέλεγκτη διάθεση απορριμμάτων ιδίως
στην παράκτια ζώνη, τις επιχωματώσεις
και αλλοιώσεις της ακτογραμμής αλλά και την απορροή γεωργικών και κτηνοτροφικών
αποβλήτων .
Από
τα παραπάνω γίνεται κατανοητό πως η Τριχωνίδα
αποτελεί ένα σπάνιο οικοσύστημα ιδιαίτερης οικολογικής και αισθητικής αξίας,
χαρακτηρισμένο ως Τόπος Κοινοτικής Σημασίας και ενταγμένο στο δίκτυο Natura 2000 από την Ευρωπαϊκή
Ένωση(Οδηγία 92/43 ΕΚ) ,το οποίο υποβαθμίζεται διαρκώς και συστηματικά. Επομένως
η πρώτη προτεραιότητα κάθε δημοτικής, νομαρχιακής, περιφερειακής ή εθνικής
πολιτικής θα πρέπει να αποσκοπεί στην διαχείριση των απορριμμάτων, στην
επεξεργασία των υγρών αποβλήτων, στην διαχείριση της προστατευόμενης περιοχής
και τέλος στην δημιουργία προϋποθέσεων πράσινης ανάπτυξης. Ποιο όμως είναι το
πλαίσιο των εξωτερικών συνθηκών μέσα στο οποίο καλείται να επιτύχει μια
πολιτική Περιβαλλοντικής Διακυβέρνησης της Λίμνης Τριχωνίδας;
Γ) Το πλαίσιο των εξωτερικών συνθηκών: Μια Απειλή- Δύο Ευκαιρίες
1)
Η Νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική
2)
Η Προγραμματική Περίοδος 2007-2013
Το επόμενο διάστημα ξεκινά η
εφαρμογή του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς 2007-2013 με αρκετή
καθυστέρηση αλλά με την ελπίδα ότι θα αποτελέσει μια χρηματοδοτική ένεση για
την οικονομία ικανή να τη βγάλει από
υστερήσεις και αδιέξοδα. Η τοπική κοινωνία με τους πέντε παρατριχώνιους δήμους,
τον δήμο Θεστιέων, τον δήμο Παραβόλας ,τον δήμο Θέρμου, τον δήμο Μακρυνείας και
τον δήμο Αρακύνθου θα πρέπει να είναι έτοιμη εξασφαλίζοντας Διαχειριστική
Επάρκεια έτσι ώστε να διεκδικήσει πόρους
από το ΕΣΠΑ αλλά και αποτελεσματικότητα
στα έργα και τις δράσεις. Η ύπαρξη Αναπτυξιακών Εταιρειών όπως η Τριχωνίδα Α.Ε
αλλά και οι υπηρεσίες των δήμων τεχνικές και οικονομικές θα πρέπει να δώσουν
αυτή τη μάχη είτε αφορά το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης «Αλέξανδρος
Μπαλτατζής» είτε τα υπόλοιπα επιχειρησιακά προγράμματα , τομεακά ή
περιφερειακό.
3)
Η Νέα Διοικητική Αναδιάρθρωση (Καποδίστριας 2)
Αυτό σημαίνει
ότι είναι πολύ πιθανό οι επόμενες
δημοτικές εκλογές να γίνουν με νέους δήμους. Η Τριχωνίδα ως μια ενιαία
γεωγραφική ενότητα με τόσα προβλήματα αλλά και τόσες προοπτικές οφείλει να έχει
άποψη αλλιώς οι δυνάμεις του ανταγωνισμού που αναμένεται να δημιουργηθούν ίσως την απορροφήσουν. Είναι εφικτός επομένως και
αναγκαίος ένας δήμος Τριχωνίδας; Μπορούν οι δημοτικές αρχές να το
υπερασπιστούν; Το θέλουν; Πληθυσμιακά σύμφωνα με τα στοιχεία του προγράμματος Life που
εκπονήθηκε για την περιοχή το 2001 η
υδρολογική λεκάνη της Τριχωνίδας έχει πληθυσμό με βάση την απογραφή του 2001,
32.728 ενώ το 1991 είχε πληθυσμό 34.325. Παρατηρείται επομένως μια μείωση του
πληθυσμού της υδρολογικής λεκάνης κατά ένα ποσοστό της τάξης του 5,96%. Σήμερα
όμως διαφαίνονται ασθενείς τάσεις
αποαστικοποίησης των μεγάλων πόλεων κάτι
που σημαίνει πως σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα θα αυξηθεί η εγκατάσταση για κατοικία
σε παρατριχώνιες περιοχές αφού εξασφαλίζει καλύτερη ποιότητα ζωής σε κοντινή
απόσταση από ένα μεγάλο αστικό κέντρο. Η διαβούλευση , η συνεργασία και ο
διάλογος των παρατριχώνιων δήμων είναι
αναγκαίος και κρίσιμος σε αυτή τη διαδικασία μετάβασης από τους σημερινούς
δήμους σε νέους δήμους. Η παλαιά Επαρχία Τριχωνίδας διαθέτει εκείνα τα
πληθυσμιακά, αναπτυξιακά, περιβαλλοντικά, πολιτισμικά και χωροταξικά
χαρακτηριστικά για να αποτελέσει μια ολοκληρωμένη αυτοδιοικητική μονάδα του 21 αιώνα.
Δ) Δύο Προτάσεις για το Μέλλον: Ενιαίος Σύνδεσμος Παραλίμνιων Δήμων-
Φορέας Διαχείρισης Εσωτερικών Υδάτων
1)
Η δημιουργία Ενιαίου Σύνδεσμου Παραλίμνιων Δήμων για
την διαχείριση των στερεών απορριμμάτων, την επεξεργασία των υγρών αποβλήτων ,
την διοίκηση και διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών , την αγροτική
αναδιάρθρωση και την οικοτουριστική ανάπτυξη της περιοχής. Αναγκαία η πολιτική
βούληση και των πέντε παρατριχώνιων δήμων να δράσουν από κοινού ώστε να εξέλθει
η περιοχή από την περιβαλλοντική υποβάθμιση και την οικονομική κατάρρευση
οδηγώντας την Τριχωνίδα σε μια στρατηγική αλλαγή μοντέλου ανάπτυξης με βασική
συνιστώσα της την πράσινη οικονομία.
2)
Σύσταση Φορέα Διαχείρισης εσωτερικών υδάτων Νομού Αιτωλοακαρνανίας με
βάση το νόμο 1650/86 και τον ιδρυτικό νόμο 2742 για τους φορείς διαχείρισης και
χαρακτηρισμός των Τόπων Κοινοτικής
Σημασίας ή των Ζωνών Ειδικής Προστασίας
ως Εθνικό Πάρκο. Έδρα του Φορέα Διαχείρισης η λίμνη Τριχωνίδα. Εναλλακτικά
υπογραφή σύμβασης διαχείρισης μεταξύ ΥΠΕΧΩΔΕ και Συνδέσμου για την διοίκηση και
διαχείριση της Προστατευόμενης περιοχής ή ένταξη της περιοχής στον υφιστάμενο
φορέα διαχείρισης λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου.
Όταν
οι πολιτικοί δουλεύουν για τις επόμενες εκλογές εμείς οι πολίτες απλά
εργαζόμαστε για τις επόμενες γενεές. Γιατί χωρίς τις νέες γενιές δεν γίνεται
νέος κόσμος. Τη Μεταπολίτευση την έφεραν στη χώρα οι πολιτικοί. Τη Νέα
Μεταπολίτευση θα τη φέρουν στη χώρα οι Πολίτες.
Γιάννης Σελιμάς
Περιβαλλοντολόγος- Μ.Sc Oικονομική & Περιφερειακή
Ανάπτυξη
Σύμβουλος Διαχείρισης
Περιβάλλοντος Φορέα Διαχείρισης Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.
(«Δεν δημοσιεύονται σχόλια χυδαία και υβριστικά, καθώς και ανώνυμες καταγγελίες και χαρακτηρισμοί κατά προσώπων που δεν τεκμηριώνονται.”)
Σχόλια άσχετα με το θέμα της εκάστοτε ανάρτησης ΔΕΝ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους αφού διαπιστωθεί ότι δεν εμπίπτουν σε κάποια από τα πιθανά αδικήματα περί τύπου.
Να σημειωθεί ότι απόψεις που εκφράζονται σε άρθρα και κείμενα της συγγραφικής ομάδας δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη των υπευθύνων του ιστολογίου. Όπως επίσης και τα σχόλια των αναγνωστών, τα οποία αντιπροσωπεύουν τους ίδιους...