Ο τρόπος ζωής των νομάδων- τσιγγάνων αποτελεί αποτέλεσμα κανόνων επιβίωσης μιας συγκεκριμένης κοινωνικής ομάδος συνανθρώπων μας. Η κοινωνία των τσιγγάνων (Roma - Αθίγγανων) αιώνες ακολουθούσε τον τρόπο ζωής μας και εγκλιματίζονταν σύμφωνα με τις αλλαγές της δικής μας κοινωνίας. Ζούσαν δίπλα μας και ήταν απόλυτα εξαρτημένοι και εναρμονισμένοι με μας χωρίς να μας ενοχλούν ιδιαίτερα. Μπορούμε να πούμε ότι τις περισσότερες φορές εμείς τους παρενοχλούσαμε λόγω της ιδιαιτερότητας του τρόπου ζωής τους παρά αυτοί εμάς. Παλιότερα μάλιστα όταν το βιοτικό μας επίπεδο ήταν χαμηλότερο οι σχέσεις μας ήταν πολύ καλύτερες στο Μεσολόγγι, Αιτωλικό και στο Αγρίνιο. Ενθυμούμαστε ότι και κουμπαριές γίνονταν ανάμεσα σε αυτούς και σε μας. Πόσοι δε πρακτικοί οργανοπαίκτες αυτής της φυλής παραμένουν ακόμα φίλοι και συνδαιτυμόνες σε πολλές εκδηλώσεις μαζί μας; Ιδιαίτερα, όπου έχει επικρατήσει κάποιο πνεύμα αλληλεγγύης από πρωτοβουλίες των κατοίκων, καθώς και από οργανωμένες παρεμβάσεις οργάνωσης οικισμών π.χ. Δήμου Καρδίτσας.
Αυτοί οι άνθρωποι που εμείς του αποκαλούμε γύφτους τσιγγάνους κλπ είναι κομμάτι της κοινωνίας μας και του πολιτισμού μας. Η κοινωνία μας, τους δημιούργησε, η πολιτεία δηλαδή εμείς τους υποχρεώσαμε να ζουν έτσι όπως ζουν με την αποξενωτική συμπεριφορά μας και η ίδια η κοινωνία μας μέχρι σήμερα συντηρούσε τον τρόπο ζωής τους διότι τους χρειάζονταν έτσι όπως ήταν.
Και τους χρειαζόμαστε ακόμη, είτε για τις μικροδουλειές μας, είτε για να ικανοποιούμε τις βαθύτερες υπαρξιακές μας ανησυχίες. Θέλουμε να τους βλέπουμε σε αυτή την άθλια κατάσταση για να ....
λέμε: να είναι κάποιοι χειρότεροι από εμάς. Ότι και να πάθουμε θα υπάρχει πάντα κάποιος σε χειρότερη κοινωνική θέση από εμάς.
λέμε: να είναι κάποιοι χειρότεροι από εμάς. Ότι και να πάθουμε θα υπάρχει πάντα κάποιος σε χειρότερη κοινωνική θέση από εμάς.
Στο Αιτωλικό δεν τους έχουν στοιβαγμένους για χρόνια τώρα πίσω από το στάδιο σε άθλιες συνθήκες; Τι έχουν κάνει οι Δήμοι στην κατεύθυνση οικιστικής οργάνωσης και πολιτιστικής τους αναβάθμισης; Με να τους μοιράζουν προεκλογικά κοντέινερ και κάποια πεντοχίλιαρα για την ψήφο τους έλυσαν το όντος σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα; Ποια απολογήθηκαν από την αυτοδιοίκηση στο νομό που διαχειρίστηκαν το πρόγραμμα για τους ROM; Που πήγαν τα κονδύλια εκείνα; Ο πολυσχιδής συγγραφέας και π. Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης του ΓΑΠ, και υπουργός του Σιμήτη Θ. Πάγκαλος ας εμπλουτίσει το βιβλίο του με τα κατορθώματα των συντρόφων του, πρώην και νυν, στο κεφάλαιο κοινοτικοί πόροι και ΠΑΣΟΚ να δούμε και το μενού στο ποιοί πραγματικά τα φάγατε τα 3 ΚΠΣ, τα ΕΣΠΑ και παλιότερα τα Μεσογειακά προγράμματα! Οι "Γύφτοι" μόνο δεν τα φάγανε. Ούτε υπήρξε ουσιαστική πολιτική παρέμβαση για τον εκπολιτισμό και τη μόρφωσή τους καθώς και την ένταξη στην κοινωνία, που ο πληθυσμός αυτός μπορεί να αντέξει.
Το αντίθετο γίνονταν με τα Ευρωπαϊκά προγράμματα (όσα κατέληγαν σε αυτούς), δαπανήθηκαν κονδύλια για την αγορά οικιών λίγοι εξ αυτόν ενσωματώθηκαν ενώ οι περισσότερα αγόρασαν αυτοκίνητα!
Συνέπεια αυτής της αλαλούμ κατάστασης ήταν να δημιουργηθούν τα πρόσφατα γεγονότα στο Παναιτώλιο Αγρινίου και χθές στο Αιτωλικό.
Στον καιρό τον Τσιγγάνων, όπου η τρόικα εξωτερικού με την τρόικα εσωτερικούν, τον Καρατζαφέρη κ.α., που κατάντησαν έναν ολόκληρο ελληνικό λαό σε γύφτους, έχει και ως αποτέλεσμα οι ΡΟΜΑ, που ζούσαν απο πριν τη γυφτιά της ελίτ να βρίσκονται σήμερα στην εξαθλίωση και καθημερινά γεγονότα και παραβατικές συμπεριφορές. Κίνητρο των περισσοτέρων είναι η επιβίωση των οικογενειών τους αλλά εγκληματικές πράξεις των οργανωμένων ομάδων που δρουν στην κοινότητά τους, που συνδέονται με σκοτεινά κέντρα του παρεμπορίου.
Έτσι όλος ξαφνικά τα πράγματα άλλαξαν για όλους, για μας αλλά και για τους τσιγγάνους. Ξαφνικά συνειδητοποιούμε ότι η κοινωνία μας πια δεν τους χρειάζεται σαν διαφορετικό κοινωνικό σύνολο και ο τρόπος ζωής τους πια αποτελεί μίασμα. Τώρα ξαφνικά βλέπουμε ότι οι συνθήκες διαβίωσης των τσιγγάνων του Αιτωλικού αποτελεί ντροπή για μας.
Αναρωτιόμαστε τόσα χρόνια δεν ξέραμε πως ζούσαν οι συνάνθρωποί μας; Δεν βλέπαμε τα Μπακαριά, τα Σάλτσινα στο Μεσολόγγι, τη Λαγκάδα και το Βοϊδολίβαδο του Αγρινίου, δεν βλέπαμε τους τσιγγάνους να κυκλοφορούν δίπλα μας; Τι άλλαξε έτσι ξαφνικά που έκανε κάποιους από εμάς να εξοργιστούν; Και βλέπουμε το τοπικό διαδίκτυο να παρουσιάζει το Αιτωλικό σε εμπόλεμη περιοχή χωρίς ανάδειξη των αιτιών και όπως πάντα φταίνε οι γύφτοι, όχι γιατί δεν έχουν ευθύνες αλλά πρέπει να επιμεριστούν αν θέλουμε να κάνουν αντικειμενική δημοσιογραφία.
Γνωστό δεν είναι επίσης το γεγονός του τριτοκοσμικό τρόπο ζωής των τσιγγάνων που η ενσωμάτωσή τους στην ελληνική κοινωνία μέσω της παιδείας, φοβήθηκαν κάποιοι που «αγαπούσαν» τον γύφτο αρκεί να είναι μακριά από τα παιδιά του.
Εκεί είναι το πρόβλημα και η αλήθεια. Όλα τα άλλα είναι απλές δικαιολογίες.
Είναι αλήθεια όμως ότι ο τρόπος ζωής των τσιγγάνων είναι ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα και πιστεύω ότι έτσι πρέπει να το βλέπουμε όλοι μας.
Είναι ένα πρόβλημα που μας το έδωσαν οι πατεράδες μας άλυτο, έχουμε υποχρέωση απέναντι στα παιδιά μας να τους παραδώσουμε το πρόβλημα των τσιγγάνων λυμένο. Είναι δικό μας πρόβλημα, τα παιδιά μας έχουν άλλα δικά τους προβλήματα να αντιμετωπίσουν.
Σήμερα πια η κοινωνία μας άλλαξε πιεσμένη από τις διεθνείς οικονομικές συγκυρίες. Η χώρα μας έχει καταδικαστεί δυο φορές για τις απαράδεκτες συνθήκες διαβίωσης των τσιγγάνων και πάει για τρίτη . Σίγουρα τα πράγματα δεν είναι εύκολα. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν εγκλιματιστεί σε έναν τρόπο ζωής που τον κληρονομήσαν από τους γονείς τους και σκέπτονται να τον μεταδώσουν στα παιδιά τους. Δεν θέλουν να αλλάξουν την ζωής διότι τα βιώματα τους, η κουλτούρα τους, οι αναμνήσεις τους και τα όνειρα τους είναι στον καταυλισμό. Είναι πολύ δύσκολο να έρθουν να ζήσουν διπλά μας, κάθε ημέρα νοιώθουν το μίσος μας και την απέχθεια μας απέναντι τους και λογικό είναι να έχουν τις επιφυλάξεις τους.
Αλλά δυστυχώς τα πράγματα πήραν την χειρότερη οδό που θα μπορούσαν να φανταστούν οι εμπνευστές των προγραμμάτων κοινωνικής ένταξης των ΡΟΜΑ.
Ποια είναι όμως τα βασικότερα αιτία για να φτάσουμε έως εδώ;
Το μεγαλύτερο κομμάτι της ευθύνης για το πρόβλημα ένταξης των Ρομά το φέρνουν οι τοπικοί Δήμοι και οι κυβερνήσεις, που δεν κάνουν τίποτε εκτός της διατήρησης ενός ιδιότυπου κοινωνικού Γκουατάναμο. Ευθύνες επίσης έχουν και οι διάφοροι αρχηγίσκοι των ΡΟΜΑ, που αντί της φροντίδας στις φαμίλιες τους κοιτάζουν πως θα τα αρπάξουν οι ίδιοι από εδώ και από εκεί...
Το βασικότερο πρόβλημα για την ενσωμάτωση των παιδιών Ρομά στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας είναι η έλλειψη στέγης από την πλευρά των τσιγγάνων.
Κάποιοι δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι κλείνοντας τα σχολεία, η προτρέποντας τους γονείς να μην δεχτούν τα παιδιά Ρομά στο σχολείο, διαπράττουν ένα σοβαρό κοινωνικό αδίκημα (γνωστά τα προβλήματα στο 13ο Δημοτικό Σχολείο Αγρινίου). Δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι δεν έχουν το δικαίωμα να στερήσουν την μόρφωση από κανέναν. Δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι ήδη έχουν κάνει το μεγαλύτερο κακό που θα μπορούσαν να κάνουν στον τόπο τους. Δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι η προσέλευση των παιδιών Ρομά στα σχολεία είναι η αρχή για την λύση του σοβαρότερου κανονικού προβλήματος του τόπου μας, αλλά τους ενδιαφέρει απλά να μην πάει το παιδί τους στο ίδιο σχολείο με τα τσιγγανάκια. Ήδη έχουν δημιουργήσει ένα πρόβλημα ανασφάλειας στην κοινωνία των Ρομά, αλλά και ανεπανόρθωτη ζημιά στην σωστή λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος για ίσιες ευκαιρίες σε όλους (διεθνή χάρτα). Τώρα πια έπειτα από τα τελευταία γεγονότα πολύ δύσκολα τα τσιγγανόπουλα θα πάνε στη νέα χρονιά στο σχολείο στο Αιτωλικό, μηδενίζοντας έτσι τις πιθανότητες επίλυσης του προβλήματος και την διατήρηση του μίσους και στα μικρά παιδιά ακόμα στην περιοχή.
Ό δήμος Αγρινίου πριν από κάποια χρόνια πιθανόν για να τους ξεφορτωθεί επέλεξε σαν τοποθεσία στέγασης των τσιγγάνων το Βοϊδολίβαδο. Ορισμένοι άλλοι ζουν σε άθλιες συνθήκες και αυτοί πίσω από την αερογέφυρα στη Λαγκάδα (όνομα και πράμα). Αυτό ήταν το πρώτο σοβαρό λάθος και η αιτία για τις άσχημες εξελίξεις που θα ακολουθούσαν μερικά χρόνια αργότερα. Οι τσιγγάνοι όπως προαναφέραμε είναι μια κοινωνία ανθρώπων που εξαρτάται άμεσα από εμάς. Νοιώθοντας ότι αποκόπτονται από την κοινωνία μας λογικό ήταν να μην θέλουν να μην νοίωθουν ότι ζουν πίσω απο τα τοίχοι της πόλης, που αποφάσισε η δημοτική αρχή χωρίς καν να τους ρωτήσει και χωρίς να κάνει μια στοιχειώδη έρευνα για να μάθει τις ανάγκες τους.
Στο Αιτωλικό αντίστοιχα οι λεγόμενοι γύφτοι νοιώθουν πλέον να ασφυκτιούν πίσω από την μάνδρα του γηπέδου χωρίς τροφή, φως και στοιχειώδης συνθήκες υγιεινής διαβίωσης και έτσι βγήκαν να καταλάβουν με βίο τρόπο νέους κοινωνικούς χώρους. Μοιραία συγκρούονται καθημερινά με τους κατοίκους της κάθε περιοχής που ζουν οικογένειες ΡΟΜΑ.
Δυστυχώς τα παιδιά αυτά είναι όλη μέρα στην επαιτεία μιας αδιάφορης κοινωνίας αλλά ευαίσθητης για τους άλλους, όπως τώρα τελευταία τα παλικάρια της χρυσής αυγής προθυμοποιήθηκαν να καθαρίσουν τα Αη βασιλιώτικα Αγρινίου. Από ποιους άραγε από τους άλλους ανθρώπους; Δηλαδή μας λένε να ανοίξουμε έναν νέο Καιάδα; Χωρίς να παραγνωρίζουμε το σοβαρό πρόβλημα που υπάρχει και στην περιοχή αυτή του Αγρινίου.
Ανακεφαλαιώνοντας θέλουμε να τονίσουμε ότι ο τρόπος ζωής των Ρομά είναι ένα απο τα σοβαρότερα κοινωνικό πρόβλημα της περιοχής μας και έτσι πρέπει να το δούμε όλοι μας. Ο μόνος τρόπος για να επιλυθεί το πρόβλημα στο σύνολο του είναι να πάνε τα τσιγγανάκια άμεσα στο σχολείο. Να υπάρξει ένα πρόγραμμα για να αντιμετωπίσει αυτό το κοινωνικό πρόβλημα και όχι να πάνε απλά τα τσιγγανάκια στο σχολείο. Όσο πιο γρήγορα ξεκινήσει το πρόγραμμα (με τη συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών φορέων) τόσο πιο γρήγορα θα απαλλαγούμε από το μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα που ντροπιάζει τον αστικό πολιτισμό, όποιος υπάρχει. Όσους δικαιολογημένα ενοχλεί ο τρόπος ζωής των τσιγγάνων, πρέπει να καταλάβουν ότι για να σταματήσει να τους ενοχλεί πρέπει τα παιδιά των ΡΟΜΑ να πάνε στο σχολείο.
Αν τα τσιγγανάκια είναι στο σχολείο δεν θα είναι στα φανάρια, δεν θα ζητιανεύουν, δεν θα κλέβουν τις γιαγιάδες στο Αιτωλικό και όπου αλλού και δεν θα δημιουργούν κάθε είδους προβλήματα. Το εκπαιδευτικό σύστημα της χωράς είναι ικανό να ανταπεξέλθει στην πρόκληση που λέγεται ενσωμάτωση των παιδιών Ρομά στην ελληνική κοινωνία. Σήμερα ίσως είναι η μοναδική ευκαιρία που έχουμε για να ενσωματώσουμε τους Ρομά στην κοινωνία μας .
Πρέπει επίσης να ξέρουμε ότι σε μερικά χρόνια για το θέμα των Τσιγγάνων είτε το θέλουμε είτε όχι θα κριθούμε από τα ίδια μας τα παιδιά. Αν ο τρόπος ζωής των τσιγγάνων συνεχίσει να υπάρχει σαν πρόβλημα, τότε τα παιδιά μας θα μας κρίνουν με τον χειρότερο τρόπο, γιατί τότε θα ξέρουν ποιοι θα είναι υπεύθυνοι, όπως επίσης θα ξέρουν και ποια είναι η ορθότερη λύση από εμάς σήμερα, αν όμως έχει πάψει να υπάρχει, οι καλύτεροι θαυμαστές μας θα είναι πάλι τα ίδια μας τα παιδιά επειδή θα ξέρουν ότι πράξαμε σωστά.
Δεν θέλουμε με την παρέμβασή μας αυτή να μοιράσουμε ευθύνες αλλά η προσπάθειά μας είναι να αλλάξουμε την ατζέντα και από το αίμα που θέλει η επικαιρότητα για να συντηρηθεί να περάσουμε σε μια διαλεκτική με τα πραγματικά προβλήματα και τις αιτίες που τα γεννούν.
Η εκπαιδευτική ομάδα του NewsPressAgrinio
Πληροφορίες πήραμε και απο.... εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.
(«Δεν δημοσιεύονται σχόλια χυδαία και υβριστικά, καθώς και ανώνυμες καταγγελίες και χαρακτηρισμοί κατά προσώπων που δεν τεκμηριώνονται.”)
Σχόλια άσχετα με το θέμα της εκάστοτε ανάρτησης ΔΕΝ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους αφού διαπιστωθεί ότι δεν εμπίπτουν σε κάποια από τα πιθανά αδικήματα περί τύπου.
Να σημειωθεί ότι απόψεις που εκφράζονται σε άρθρα και κείμενα της συγγραφικής ομάδας δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη των υπευθύνων του ιστολογίου. Όπως επίσης και τα σχόλια των αναγνωστών, τα οποία αντιπροσωπεύουν τους ίδιους...