Την
ένταξη στο Ε.Σ.Π.Α της συνέχισης των εργασιών ανάδειξης και ανάπλασης του
αρχαιολογικού χώρου της Πλευρώνας με προϋπολογισμό 1,5 εκατ. ευρώ, ανακοίνωσαν
σήμερα (Τετάρτη 13 Οκτωβρίου 2010), ο Γεν. Γραμ. της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας
κ. Τάσος Αποστολόπουλος και ο Νομάρχης
Αιτωλοακαρνανίας Θύμιος Σώκος, μετά την συνάντηση εργασίας που είχαν στη
νομαρχία και στην οποία συμμετείχαν ακόμη η κ. Μαρία Σταυροπούλου-Γάτση,
προϊσταμένη της ΛΣΤ΄ Ε.Π.Κ.Α και Δρ. Λάζαρος Κολώνας, επίτιμος γενικός
διευθυντής αρχαιοτήτων και πολιτισμικής κληρονομιάς και υπεύθυνος για τα έργα
αναστύλωσης στη Πλευρώνα.
Η
Πλευρώνα βρίσκεται 5 χλμ.
περίπου βορειοδυτικά της πόλης του Μεσολογγίου και καταλαμβάνει δύο λόφους της
νοτιοδυτικής απόληξης της οροσειράς του Αρακύνθου.
Στην
ίδρυση της αναφέρεται ο γεωγράφος Στράβων σύμφωνα με τον οποίο η πόλη κτίστηκε
αμέσως μετά το 235/4 π.Χ. όταν ο Δημήτριος Β' ο Μακεδών, ο αποκαλούμενος και
Αιτωλικός, κατέστρεψε την Παλαιά Πλευρώνα, που εντοπίζεται σε δύο παρακείμενους
χαμηλότερους λόφους, Ασφακοβούνι (Γυφτόκαστρο) και Πετροβούνι.
Η τοποθεσία όπου βρίσκονται τα
ερείπια της δεσπόζει στη γύρω πεδιάδα, τη λιμνοθάλασσα και τις αλυκές
Μεσολογγίου, γεγονός που υποδηλώνει τη σημασία της κατά την αρχαιότητα ως
στρατηγικού σημείου για τον έλεγχο τόσο των πλουτοπαραγωγικών πηγών της
περιοχής όσο και των θαλάσσιων και χερσαίων δρόμων.
Ο λόφος πάνω στον οποίο είναι
κτισμένη είναι χαμηλός και βραχώδης με απότομη έξαρση προς τα βόρεια, όπου
βρίσκεται και η ακρόπολη.
Το ισχυρό τείχος της που είναι
κτισμένο κατά το ψευδοϊσόδομο τραπεζιόσχημο σύστημα, με λιθόπλινθους από γκρίζο
τοπικό ασβεστόλιθο, έχει συνολικό μήκος 2.360 μ. και πλάτος που
κυμαίνεται από 2 μ.
έως 2,20 μ.
Περιλαμβάνει οκτώ ορατές πύλες
διαφόρων διαστάσεων, μία πυλίδα, τριάντα έξι πύργους και έντεκα κλίμακες ανόδου
σε αυτούς και στον περίδρομο του τείχους.
Μετά τις πρόσφατες εργασίες ανάδειξης και
ανάπλασης του αρχαιολογικού χώρου, είναι σήμερα ορατά εντός της οχύρωσης
ορισμένα από τα κυριότερα μνημεία, όπως το θέατρο και η αγορά,
καθώς επίσης μεγάλη λαξευμένη στο βράχο δεξαμενή, επιβλητικά κτιστά
άνδηρα για τη θεμελίωση δημόσιων ή ιδιωτικών οικοδομημάτων, λουτρική εγκατάσταση
με δεξαμενή, χώρος άθλησης, όπως επίσης κατάλοιπα του οικιστικού ιστού της που ανήκουν σε θεμέλια σπιτιών πλαισιούμενα
από πλακόστρωτους ή χαλικόστρωτους
δρόμους.
Εντυπωσιακά σημεία της
οχύρωσης
είναι η κεντρική πύλη Α με το υπερμέγεθες μονολιθικό υπέρθυρο, η ανατολική
Πύλη Ζ, η τοξωτή πύλη Β, καθώς και οι πύργοι με τις κλίμακες
ανόδου σε αυτούς και στον περίδρομο του τείχους.
Εξωτερικά
της οχύρωσης της πόλης και κατά μήκος κεντρικών δρόμων εισόδου που οδηγούν σε
αυτήν αναπτύσσονται τα νεκροταφεία της.
Όπως μαρτυρούν τα ανασκαφικά δεδομένα, τα
νεκροταφεία αποτελούνταν είτε από απλούς κιβωτιόσχημους, είτε από λακκοειδείς
λαξευμένους στο φυσικό βράχο τάφους, είτε από κτιστούς θαλαμοειδείς
«μακεδόνικου» τύπου που περικλείονταν από ταφικούς περιβόλους σχήματος
πι.
Σε δηλώσεις του ο κ. Τάσος
Αποστολόπουλος επεσήμανε ότι: «η συνεργασία με τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αιτωλοακαρνανίας και το
Υπ. Πολιτισμού είχε ως αποτέλεσμα την συνέχιση και ολοκλήρωση των εργασιών σε
ένα αρχαιολογικό χώρο ύψιστης σημασίας για την περιοχή».
Από την πλευρά του ο νομάρχης
Αιτωλοακαρνανίας Θύμιος Σώκος τόνισε πως:
«Η Πλευρώνα αναδεικνύεται ως ένα από τα
σημαντικότερα επισκέψιμα μνημεία στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.
(«Δεν δημοσιεύονται σχόλια χυδαία και υβριστικά, καθώς και ανώνυμες καταγγελίες και χαρακτηρισμοί κατά προσώπων που δεν τεκμηριώνονται.”)
Σχόλια άσχετα με το θέμα της εκάστοτε ανάρτησης ΔΕΝ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους αφού διαπιστωθεί ότι δεν εμπίπτουν σε κάποια από τα πιθανά αδικήματα περί τύπου.
Να σημειωθεί ότι απόψεις που εκφράζονται σε άρθρα και κείμενα της συγγραφικής ομάδας δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη των υπευθύνων του ιστολογίου. Όπως επίσης και τα σχόλια των αναγνωστών, τα οποία αντιπροσωπεύουν τους ίδιους...