ΑΘΗΝΑ 24-04-2020
Αριθ. Πρωτ. 7
Υπουργό Παιδείας: κα. Νίκη εραμέως
Υφυπουργό
Παιδείας: κα. Σοφία Ζαχαράκη
Την Γεν.
Γραμματέα ΠΕ και ΔΕ:
κα. Αναστασία Γκίκα
κα. Αναστασία Γκίκα
Τον κ. Γιώργιο
Βούτσινο, Γραμματέα ΤΕΕ & δια βίου εκπ/ση
Μαρούσι -
ΑΘΗΝΑ
Κυρία Υπουργέ, Κυρία Υφυπουργέ
Το Δ.Σ. της ΠΕΤΕΕΜ αν και
είχε ζητήσει (γραπτώς 27-01-2020) συνάντηση με την αρμόδια Υφυπουργό παιδείας
για τα θέματα της δευτεροβάθμιας ΤΕΕ, κάτι που δεν έγινε έως σήμερα, αντίθετα βλέπουμε
τώρα εν....
μέσω πανδημίας και προχωρημένης
καραντίνας τη Τετάρτη 22-4-2020, αποσπασματικά να κατατίθεται προς διαβούλευση
σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση, που εκτός των άλλων οδηγεί τα ΕΠΑΛ σε
«στραγγαλισμό» (άρθρα 51 & 52), χωρίς να έχει προηγηθεί καμία διαβούλευση,
υποβιβάζοντας έτσι και τον θεσμικό ρόλο ιστορικών σωματείων της εκπαίδευσης.
Από
την ΟΛΜΕ η πρακτική αυτή της
κατάθεσης νομοσχεδίου για την εκπαίδευση, μέσα στην υγειονομική κρίση με
κλειστά τα σχολεία και χωρίς κανέναν διάλογο με τις ομοσπονδίες και τους
ενδιαφερόμενους φορείς, χαρακτηρίζεται
ως αντιδημοκρατική, όταν μάλιστα ο νόμος αυτός έρχεται να αλλάξει σε
αρνητική κατεύθυνση ριζικά τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου, δικαιολογημένη κριτική,
όπου μας βρίσκει σύμφωνους.
Ειδικότερα:
Ένα από τα σημεία του προς κατάθεση νομοσχεδίου
του Υπουργείου Παιδείας, ίσως όχι το πιο πολυδιαφημιζόμενο από την πλευρά του
υπουργείου, αλλά εντελώς χαρακτηριστικό της φιλοσοφίας του είναι:
Ενεργοποιείται ηλικιακός «κόφτης» μαθητριών/των
για τη φοίτηση τους στα ημερήσια Επαγγελματικά Λύκεια. Αν δηλαδή, κάποιος είναι
πάνω από 17 ετών δεν μπορεί να φοιτήσει
σε αυτά. Χαρακτηριστικά μαθητές που έδωσαν Πανελλήνιες και απέτυχαν να μην
μπορούν να εγγραφούν σε ειδικότητα που επιθυμούν στα ΕΠΑΛ!
Αφαιρείται η δυνατότητα οι μαθητές αυτοί να ξαναδοκιμάσουν τις δυνάμεις τους
για τη συνέχιση σπουδών, μετά την αποφοίτησή τους από τα ΕΠΑ.Λ. σε
ΑΕΙ ή να συνεχίσουν σε μεταδευτεροβάθμιες δομές επαγγελματικής ειδίκευσης και
κατάρτισης και σε τμήματα μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. Καταργείται επίσης
η δυνατότητα των αποφοίτων Επαγγελματικών
Λυκείων να αποκτήσουν 2η ειδικότητα στον τομέα του ή άλλου
τομέα!
Έτσι καταδικάζεται σχεδόν το 30% της νεολαίας,
κυρίως των λαϊκών στρωμάτων σε διπλή αποτυχία. Παράλληλα συρρικνώνει ακόμα
παραπέρα τα ΕΠΑΛ και ορθώνει ταξικούς
φραγμούς και τοίχους απέναντι στου νέους αφήνοντας εκτός τυπικής ΤΕΕ μεγάλο
αριθμό υποψήφιων μαθητών των ΕΠΑΛ.
Είναι άστοχο το επιχείρημα στην αιτιολογική
έκθεση του σχεδίου νόμου, ότι αυτό γίνεται «για
να μειωθεί η ενδοσχολική βία μεταξύ των διαφορετικών ηλικιών», αντίθετα η εμπειρία
από την βιωματική μας σχέση, λέει ότι όπου φοιτούν ενήλικοι μαθητές το σχολικό περιβάλλον,
η φυσική τάξη και ειδικότερα στα εργαστήρια, συμβάλλουν με την ωριμότητά τους, πιο θετικά
στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι μαθητές αυτοί είναι οι πιο επιμελείς και έχουν
καλλίτερες επιδόσεις, που αναβαθμίζουν και το επίπεδο της γενικότερης μαθησιακής
διαδικασίας στα ΕΠΑΛ. Τώρα αυτό το ….»Παράλληλα,
επιχειρείται η σταδιακή αποσυμφόρηση(;;;), από σκοπιάς μαθητικού
δυναμικού, των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ….», όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση
εκθέτει ακόμα περισσότερο την κ. Υπουργό, όσο αυτό διατηρείται και θα
αναγνωστεί στο Ελληνικό κοινοβούλιο, διότι αποκαλύπτει τους πραγματικούς
στόχους της διάταξης αυτής…
Και ας δούμε λοιπόν, ορισμένες
επιλογές - αποτελέσματα για τα ΕΠΑ.Λ:
·
Θα εγγραφεί σε Εσπερινό. Όχι, δεν μπορούν όλες
και όλοι γιατί δεν έχουν όλες οι περιοχές της χώρας Εσπερινά ΕΠΑΛ. Ας θυμηθούμε
τη γεωγραφία της χώρας (νησιωτικότητα και απομακρυσμένες περιοχές), καθώς και
το γεγονός ότι αρκετά ΕΠΑΛ επαρχιακά διαθέτουν περιορισμένο αριθμό ειδικοτήτων
αφού το υπουργείο δύσκολα εγκρίνει νέες ειδικότητες και ιδιαίτερα αιχμής.
·
Θα εγγραφεί σε Εσπερινό ΕΠΑΛ, αν υπάρχει. Όχι,
δεν μπορούν όλες και όλοι. Γιατί η φοίτηση των ανηλίκων μαθητριών/των απαιτεί
εγγραφή στην ΕΡΓΑΝΗ. Και δεν είναι όλοι οι ανήλικες/οι εργαζόμενοι και όσες/οι
εργάζονται συχνά δεν είναι ασφαλισμένες/οι. Κακώς, αλλά συμβαίνει.
·
Θα εγγραφεί σε δημόσιο ΚΕΚ/ΙΕΚ. Όχι, δεν μπορούν
όλες και όλοι. (Η γεωγραφία της χώρας που λέχθηκε παραπάνω.) Δεν λειτουργούν σε
όλες τις περιοχές Δημόσια ΙΕΚ/ΚΕΚ. Ιδιωτικά όμως;;; Και αν τώρα δεν λειτουργούν
ιδιωτικά ΙΕΚ μήπως ξεκινήσουν;;; Μήπως ο στόχος είναι την δωρεάν Δημόσια
Παιδεία να την κάνουμε επιχείρηση για κάποιους;;;
·
Οι απόφοιτοι Γενικών Λυκείων δεν έχουν πλέον τη
δυνατότητα να αντιμετωπίσουν τη διαρθρωτική ανεργία μέσω των Δημόσιων Σχολείων
αποκτώντας μια εκ των ειδικοτήτων που προσφέρουν τα ημερήσια ή εσπερινά ΕΠΑΛ.
Μέσω όμως της ιδιωτικής εκπαίδευσης;;;
·
Μαθήτριες και μαθητές οι οποίοι δεν ολοκλήρωσαν
τη φοίτηση τους στο ημερήσιο Επαγγελματικό Λύκειο γιατί «έμειναν» στην ίδια
τάξη για σειρά αιτιών και ξεπέρασαν το 17ο έτος της ηλικίας τους. Σε αυτή την
περίπτωση δεν μπορούν να πάρουν απολυτήριο. Όχι πτυχίο ειδικότητας.
Απολυτήριο…
·
Συνεπώς, ταχύτατη μείωση των κονδυλίων για
εκπαιδευτικούς και υποδομές (βλέπε προαπαιτούμενα μνημονίων) και ταυτόχρονα εφαλτήριο για μεγαλύτερη
συμμετοχή για «κονόμα» του ιδιωτικού τομέα στην εκπαίδευση με την επερχόμενη
άτυπη κατάρτιση των κυοφορούμενων ΣΕΚ.
Εν κατακλείδι με το
νομοσχέδιο αυτό το υπουργείο βαθαίνει την επίθεσή του απέναντι στη
δημόσια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση παίρνοντας την σκυτάλη από εκεί
που την άφησε η προηγούμενη Κυβέρνηση (με τις συγχωνεύσεις Τομέων και
ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ), προχωράει ένα βήμα ποιο πέρα και αφαιρεί το δικαίωμα φοίτησης
των μαθητών για ελεύθερη εγγραφή στα ΕΠΑΛ άνω των 17 ετών, χωρίς να προβλέπει
κάποια εναλλακτική φοίτηση στη δημόσια τυπική ΤΕΕ για τα παιδιά αυτά. .
Ταυτόχρονα πρόκειται για μια κίνηση απαράδεκτη και εχθρική απέναντι στους χιλιάδες
εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ, που δίνουν τη μάχη για τη στήριξη των μαθητών κάτω από
όλες τις αντίξοες συνθήκες, με ανοιχτό πλέον το ενδεχόμενο νέων διαθεσιμοτήτων
ή στην καλλίτερη περίπτωση την αναγκαστική τους μετάταξη ως «εκπαιδευτές» σε
δομές κατάρτισης (ΣΕΚ-ΙΕΚ) ακόμα και σε άλλα υπουργεία!
Δεν είναι ηθικό από την πλευρά της πολιτικής
ηγεσίας του υπουργείου να αξιοποιούνται
οι συνθήκες, της πανδημίας και του περιορισμού της κυκλοφορίας ως ευκαιρία για
να υλοποιηθούν, πολιτικές με δεδομένη στόχευση, χωρίς το συνδικαλιστικό κίνημα
και την εκπαιδευτική κοινωνία γενικότερα να μπορούν να αντιδράσουν.
Είναι απαράδεκτο σε
μια περίοδο που πρακτικά είναι αδύνατο να πραγματοποιηθούν Γενικές Συνελεύσεις
και μαζικές κινητοποιήσεις τόσο από εκπαιδευτικούς όσο και από μαθητές και
γονείς, η κυβέρνηση να φέρνει ένα τέτοιο νομοσχέδιο για την Παιδεία, το πρώτο
σε μια σειρά ν/σ που θα ακολουθήσουν από το ΥΠΑΙΘ.
Καλούμε την κα. Υπουργού Παιδείας να αποσύρει το νομοσχέδιο και σε ομαλές συνθήκες
να ανοίξει έναν πραγματικό δημοκρατικό διάλογο (με σαφές χρονοδιάγραμμα) με
όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, αν επιζητά πράγματι την αναβάθμιση της
εκπαίδευσης και ειδικότερα της πολύπαθης ΤΕΕ, που όλο εκσυγχρονίζεται και όλο
ασύγχρονη παραμένει.
Ζητάμε να πραγματοποιηθεί η συνάντηση με την κ. Ζαχαράκη που ήδη έχουμε
αιτηθεί και ακόμα αναμένουμε.
ΥΓ.: Οι εκπαιδευτικοί εργαστηριακών μαθημάτων του
κλάδου ΤΕ των ΕΠΑΛ της χώρας είναι
δεδομένο ότι συμμετέχουν στις δράσεις των κατά τόπους Σωματείων, ΕΛΜΕ και της ΟΛΜΕ, για την απόσυρση του νομοσχεδίου και την
περιφρούρηση των εργασιακών δικαιωμάτων, στη συνέχεια της μόνιμης εργασίας,
στην θεσμική-οικονομική-παιδαγωγική αναβάθμισή του καθηγητή και της δημόσιας
ΤΕΕ. Το σ/ν ούτε εξυγίανση του εκπαιδευτικού
συστήματος της Χώρας, ούτε αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης θα φέρει,
αντίθετα θα έχουμε θεσμική και δομική οπισθοδρόμηση.
«Τα σχολεία ως κέντρα της ζωής, και επαγγελματικής
σταδιοδρομίας οφείλουν ν’ ανοίξουν κι όχι να κλείσουν..."
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.
(«Δεν δημοσιεύονται σχόλια χυδαία και υβριστικά, καθώς και ανώνυμες καταγγελίες και χαρακτηρισμοί κατά προσώπων που δεν τεκμηριώνονται.”)
Σχόλια άσχετα με το θέμα της εκάστοτε ανάρτησης ΔΕΝ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους αφού διαπιστωθεί ότι δεν εμπίπτουν σε κάποια από τα πιθανά αδικήματα περί τύπου.
Να σημειωθεί ότι απόψεις που εκφράζονται σε άρθρα και κείμενα της συγγραφικής ομάδας δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη των υπευθύνων του ιστολογίου. Όπως επίσης και τα σχόλια των αναγνωστών, τα οποία αντιπροσωπεύουν τους ίδιους...