Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2014

Γιώργος Φουρτούνης: Ο κόσμος θέλει να ξανακερδίσει τη χαμένη του αξιοπρέπεια

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΓΙΩΡΓΟ ΦΟΥΡΤΟΥΝΗ
Tη συ­νέ­ντευ­ξη πή­ραν 
οι Αδά­μος Ζα­χα­ριά­δης
και Παύ­λος Κλαυ­δια­νός

Δύο με­γά­λα κόμ­μα­τα, η ΝΔ και το ΠΑ­ΣΟ­Κ, με ση­μα­ντι­κή λαϊκή βά­ση, χά­νουν το κοι­νω­νι­κό τους έ­ρει­σμα, αλ­λά δεί­χνουν να μην κα­τα­νοούν αυ­τή τη δια­δι­κα­σία και να μην μπο­ρούν να α­ντι­δρά­σουν, έ­στω και για λό­γους αυ­το­συ­ντή­ρη­σης. Πως ε­ξη­γεί­ται αυ­τό;
Μια πρώ­τη ερ­μη­νεία εί­ναι ό­τι δεν κα­τα­νοούν α­κρι­βώς το εγ­χεί­ρη­μα στο ο­ποίο έ­χουν ε­μπλα­κεί, κα­θώς αυ­τό α­φο­ρά μια πο­λι­τι­κή την ο­ποία δεν έ­χουν συλ­λά­βει οι ί­διοι, αλ­λά εί­ναι στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα οι διεκ­πε­ραιω­τές της. Ενδε­χο­μέ­νως να μην μπο­ρούν να συλ­λά­βουν την εμ­βέ­λεια αυ­τού του πει­ρά­μα­τος. Με αυ­τή την έν­νοια α­δυ­να­τούν να συ­νει­δη­το­ποιή­σουν ό­τι η κοι­νω­νία που δια­μορ­φώ­νε­ται σή­με­ρα, εί­ναι ε­ντε­λώς δια­φο­ρε­τι­κή α­πό αυ­τήν της προ­η­γού­με­νης πε­ριό­δου. Ίσως δεν μπο­ρούν να συλ­λά­βουν το γε­γο­νός ό­τι δεν...
υ­πάρ­χει πλέ­ον αυ­τό που έ­τρε­φε τα δύο αυ­τά κόμ­μα­τα και τη σύ­γκλι­σή τους, ο «μυ­θι­κός» με­σαίος χώ­ρος. Αυ­τό εί­ναι το πρό­βλη­μα και σε εγ­χει­ρή­μα­τα τύ­που «πρω­το­βου­λία των 58» αλ­λά και της ΔΗ­ΜΑ­Ρ, θα έ­λε­γα: ε­πι­χει­ρούν να κα­λύ­ψουν πο­λι­τι­κά έ­ναν χώ­ρο που δεν υ­πάρ­χει κοι­νω­νι­κά ή έ­χει με­τα­σχη­μα­τι­σθεί δρα­μα­τι­κά.

Πώς δεν «δρα­πε­τεύουν» α­πό την πα­γί­δα αυ­τή; Δεν έ­χουν κα­θό­λου αυ­το­νο­μία;
Δεν εί­μαι κα­θό­λου σί­γου­ρος. Από την άλ­λη, να δρα­πε­τεύ­σουν για να πά­νε που; Εί­ναι τό­σο προ­σκολ­λη­μέ­νοι στην υ­πό­θε­ση αυ­τή, τό­σο «κα­μέ­νοι» πο­λι­τι­κά, που δεν έ­χουν πολ­λές ε­πι­λο­γές. Το α­διέ­ξο­δο μιας τέ­τοιας «δρα­πέ­τευ­σης» νο­μί­ζω ό­τι α­πο­τυ­πώ­νε­ται κα­θα­ρά στην πε­ρί­πτω­ση της ΔΗ­ΜΑΡ. Θέ­λει να α­πο­κτή­σει μια αυ­το­νο­μία α­πό αυ­τό το πο­λι­τι­κό σχέ­διο, αλ­λά δεν υ­πάρ­χει χώ­ρος.

Το πείραμα και η αξιοπρέπεια

Οι Ευ­ρω­παίοι δεν υ­πο­λο­γί­ζουν ό­τι οι α­ντο­χές και της κοι­νω­νίας και του πο­λι­τι­κού συ­στή­μα­τος δεν εί­ναι α­πε­ριό­ρι­στες;
Θεω­ρώ ό­τι αυ­τό έ­χει να κά­νει με την πει­ρα­μα­τι­κή διά­στα­ση  ό­σων συμ­βαί­νουν στην Ελλά­δα. Αυ­τό που δο­κι­μά­ζε­ται εί­ναι η ε­γκα­θί­δρυ­ση ε­νός ρι­ζι­κά δια­φο­ρε­τι­κού «πα­ρα­δείγ­μα­τος» κοι­νω­νι­κής και πο­λι­τι­κής ζωής στις ευ­ρω­παϊκές χώ­ρες. Ένα πα­ρά­δειγ­μα που, στην ο­λο­κλή­ρω­σή του, δεν μπο­ρού­με  α­κό­μα να το φα­ντα­στού­με. Εί­ναι η α­να­τρο­πή του με­τα­πο­λε­μι­κού, του­λά­χι­στον, κοι­νω­νι­κού συμ­βο­λαίου και ταυ­τό­χρο­να η ε­μπέ­δω­ση κοι­νω­νι­κών και πο­λι­τι­κών συν­θη­κών που πα­ρα­πέ­μπουν ο­ρια­κά α­κό­μα και στον κα­πι­τα­λι­σμό του 19ου αιώ­να. Άρα, ό­ταν α­να­ρω­τιό­μα­στε για τις α­ντο­χές της ελ­λη­νι­κής κοι­νω­νίας, πρέ­πει πρώ­τα να α­να­λο­γι­στού­με για ποια κοι­νω­νία μι­λά­με. Το ε­ρώ­τη­μα, δη­λα­δή, έ­χει να κά­νει με το αν διε­ρευ­νούν τα ό­ρια των α­ντο­χών μέ­σα στις ο­ποίες η ελ­λη­νι­κή κοι­νω­νία μπο­ρεί να δια­τη­ρή­σει τη συ­νο­χή της ως μια κοι­νω­νία δυ­τι­κού τύ­που ή αν α­να­ζη­τούν α­κρι­βώς την ε­λεγ­χό­με­νη υ­πέρ­βα­ση αυ­τών των α­ντο­χών και το πέ­ρα­σμά της σε μια ε­ντε­λώς δια­φο­ρε­τι­κή κοι­νω­νι­κή κα­τά­στα­ση. Μια δεύ­τε­ρη εκ­δο­χή  της ε­ξή­γη­σης του για­τί τε­ντώ­νουν τό­σο το σχοι­νί εί­ναι ό­τι  μπο­ρεί να έ­χουν πά­ρει α­πό­φα­ση ό­τι θα υ­πάρ­ξει πο­λι­τι­κή αλ­λα­γή, έ­τσι κι αλ­λιώς, και ε­πι­χει­ρούν να πε­ρά­σουν ό­σα πε­ρισ­σό­τε­ρα μέ­τρα γί­νε­ται τώ­ρα. Μια πο­λι­τι­κή δη­μιουρ­γίας τε­τε­λε­σμέ­νων και συ­νε­πώς δυ­σκο­λό­τε­ρης α­ναί­ρε­σής τους.

Τα οι­κο­νο­μι­κά μέ­τρα έρ­χο­νται πα­κέ­το και με τη δη­μο­κρα­τι­κή πε­ρι­στο­λή. Με δε­δο­μέ­νο ό­τι υ­πάρ­χει πα­ρά­δο­ση δη­μο­κρα­τίας στην Ευ­ρώ­πη, πώς αυ­τό θα γί­νει τε­λι­κά α­νε­κτό;
Αυ­τό το δια­φο­ρε­τι­κό πα­ρά­δειγ­μα για το ο­ποίο μι­λά­με, εί­ναι τό­σο συ­νο­λι­κό που προ­φα­νώς πε­ρι­λαμ­βά­νει και το ζή­τη­μα της δη­μο­κρα­τίας. Την α­να­θεώ­ρη­ση δη­λα­δή του δη­μο­κρα­τι­κού κε­κτη­μέ­νου  της Ευ­ρώ­πης. Πι­στεύω ό­τι έ­να α­πό τα δε­δο­μέ­να της ε­πο­χής εί­ναι η κα­τάρ­ρευ­ση ε­νός με­γά­λου μύ­θου: του μύ­θου ό­τι α­γο­ρές και κα­πι­τα­λι­σμός πά­νε μα­ζί με τη δη­μο­κρα­τία. Αυ­τό πλέ­ον κα­ταρ­ρί­πτε­ται πα­τα­γω­δώς. Η αλ­του­σε­ρια­νή έν­νοια  της α­στάθ­μη­της συ­νά­ντη­σης μπο­ρεί να βο­η­θή­σει ε­δώ. Η δη­μο­κρα­τία, ως πρό­ταγ­μα και ι­στο­ρι­κό εγ­χεί­ρη­μα, συ­να­ντή­θη­κε ι­στο­ρι­κά με την ά­νο­δο του κα­πι­τα­λι­σμού. Η συ­νά­ντη­σή τους δη­μιούρ­γη­σε κα­τα­στά­σεις α­μοι­βαίας προ­σαρ­μο­γής, αλ­λά αυ­τό δεν ση­μαί­νει ό­τι εί­ναι ου­σιω­δώς φτιαγ­μέ­να το έ­να για το άλ­λο. Έτσι, εκ­πί­πτουν και ο­ρι­σμέ­νοι αυ­το­μα­τι­σμοί της α­ρι­στε­ρής σκέ­ψης, ό­πως για πα­ρά­δειγ­μα η ευ­κο­λία με την ο­ποία η Γαλ­λι­κή Επα­νά­στα­ση α­νά­γε­ται α­πλά και μό­νο σε μια «α­στι­κή» ε­πα­νά­στα­ση. Ξέ­ρου­με τώ­ρα ό­τι ο κα­πι­τα­λι­σμός μπο­ρεί να κά­νει χω­ρίς δη­μο­κρα­τία: αυ­τού του τύ­που η α­πο­σύν­δε­ση αρ­χί­ζει ή­δη να παίρ­νει σάρ­κα και ο­στά σε κοι­νω­νίες δυ­τι­κού τύ­που.
Από την άλ­λη πλευ­ρά, ό­μως, αυ­τό ση­μαί­νει ό­τι μπο­ρεί να υ­πάρ­ξει και δη­μο­κρα­τία χω­ρίς κα­πι­τα­λι­σμό. Εν ο­λί­γοις, έ­χο­ντας πά­ντα ε­νερ­γή την προο­πτι­κή του σο­σια­λι­σμού, θεω­ρώ ό­τι έ­να α­πό τα πράγ­μα­τα που έ­χου­με να κά­νου­με ως Αρι­στε­ρά, εί­ναι και η υ­πε­ρά­σπι­ση της δη­μο­κρα­τίας, η εκ νέ­ου ε­νερ­γο­ποίη­ση του δη­μο­κρα­τι­κού προ­τάγ­μα­τος. Πι­στεύω ό­τι μια α­ρι­στε­ρή κυ­βέρ­νη­ση ο­φεί­λει, με­τα­ξύ άλ­λων, να  α­κο­λου­θή­σει και μια ε­πι­θε­τι­κή πο­λι­τι­κή δη­μο­κρα­τι­κής ε­πέ­κτα­σης. Χρειά­ζε­ται μια διαρ­κής προ­σπά­θεια, για­τί η δη­μο­κρα­τία αν δεν γί­νε­ται ο­λοέ­να και πε­ρισ­σό­τε­ρο δη­μο­κρα­τι­κή, αν δεν «εκ­δη­μο­κρα­τί­ζε­ται» διαρ­κώς, πε­θαί­νει.
Τώ­ρα, σχε­τι­κά με το αν θα γί­νει αυ­τή η δη­μο­κρα­τι­κή πε­ρι­στο­λή α­πο­δε­κτή. Υπάρ­χουν α­παι­σιό­δο­ξα μη­νύ­μα­τα. Για πα­ρά­δειγ­μα, η α­πο­δο­χή εκ μέ­ρους των ευ­ρω­παίων πο­λι­τών της με­τα­βί­βα­σης υ­πε­ρε­ξου­σιών σε υ­πε­ρε­θνι­κά όρ­γα­να, πέ­ραν κά­θε δη­μο­κρα­τι­κού ε­λέγ­χου. Επί­σης, το φαι­νό­με­νο της ε­κτε­τα­μέ­νης «α­πο­λι­τι­κο­ποίη­σης». Με­γά­λο μέ­ρος των ευ­ρω­παϊκών κοι­νω­νιών κρα­τά­ει α­πό το ευ­ρω­παϊκό μο­ντέ­λο τις στε­νά α­το­μι­κές ε­λευ­θε­ρίες και  α­δια­φο­ρεί για τα συλ­λο­γι­κά και πο­λι­τι­κά δι­καιώ­μα­τα. Αυ­τό δη­μιουρ­γεί έ­ναν α­το­μι­κό τρό­πο ζωής, ου­σιω­δώς μη-πο­λι­τι­κό. Πρό­κει­ται για τά­σεις με τις ο­ποίες θα έ­χου­με να α­να­με­τρη­θού­με.

Η αριστερή προοπτική

Πώς θα α­ντι­με­τω­πι­στεί ο «κίν­δυ­νος» να έρ­θει η α­ρι­στε­ρά και συ­γκε­κρι­μέ­να ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ στην κυ­βέρ­νη­ση;
 Πι­στεύω ό­τι το ρε­περ­τό­ριο τους δεν έ­χει ε­ξαν­τλη­θεί. Μπο­ρεί να δού­με ως τις ε­κλο­γές τα πά­ντα, α­κό­μα και προ­βο­κά­τσιες. Μια τά­ση που βλέ­πω τε­λευ­ταία, σε συν­δυα­σμό βέ­βαια με άλ­λες, εί­ναι ό­τι με την ε­ξάν­τλη­ση της κιν­δυ­νο­λο­γίας και της ρη­το­ρι­κής πε­ρί α­κραίων, προω­θούν πλέ­ον τη ρη­το­ρι­κή της ε­ξο­μοίω­σης. Λέ­νε δη­λα­δή: «Μα αυ­τοί εί­ναι σαν και ε­μάς». Προ­σπα­θούν  να βά­λουν τον ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ στο κά­δρο της φθο­ράς. Εκεί που λέ­γα­νε ό­τι ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ εί­ναι το ε­πι­κίν­δυ­νο «άλ­λο» του πο­λι­τι­κού συ­στή­μα­τος, τώ­ρα λέ­νε ό­τι ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ εί­ναι μέ­ρος αυ­τού του συ­στή­μα­τος, συ­νέ­νο­χο ό­λων των α­μαρ­τη­μά­των του. Νο­μί­ζω ό­τι ε­κεί ε­ντάσ­σο­νται τό­σο τα πε­ρί «πα­σό­κων» που έ­χουν βρει κα­τα­φύ­γιο στον ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ ό­σο και οι α­θλιό­τη­τες με τα «πό­θεν έ­σχες» των βου­λευ­τών του.

Υπάρ­χει και το ό­πλο του φό­βου, που παί­χτη­κε πο­λύ στις πε­ρα­σμέ­νες ε­κλο­γές, με το «δί­λημ­μα» δραχ­μή – ευ­ρώ. Βλέ­πε­τε κά­ποιο άλ­λο δί­πο­λο που μπο­ρεί να παί­ξει μέ­σα στο πλαί­σιο του φό­βου;
Το βλέ­πω δύ­σκο­λο, ε­πει­δή ο φό­βος πλέ­ον σχε­τί­ζε­ται πε­ρισ­σό­τε­ρο με τη συ­νέ­χι­ση αυ­τής της κα­τά­στα­σης. Ο κό­σμος δεν ξέ­ρει τι του ξη­με­ρώ­νει αύ­ριο και αυ­τό εί­ναι που φο­βί­ζει. Δεν νο­μί­ζω πως εί­ναι εύ­κο­λο να παι­χτεί ξα­νά με την ί­δια ε­πι­τυ­χία το δί­πο­λο στα­θε­ρό­τη­τα και  α­σφά­λεια έ­να­ντι «τυ­χο­διω­κτι­σμού» και δια­κιν­δύ­νευ­σης.

Εκεί­νο ό­μως που προ­κα­λεί εν­στά­σεις σε έ­να κό­σμο, εί­ναι το ά­γνω­στο. Αυ­τό πώς μπο­ρεί να αρ­θεί;
Πρό­κει­ται για δί­κο­πο μα­χαί­ρι. Γα­τί α­πό τη μία εί­ναι σω­στό αυ­τό που λέ­τε, α­πό την άλ­λη ό­μως, αν ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ δεν εί­ναι κα­τά κά­ποιο τρό­πο κά­τι το «ά­γνω­στο», ση­μαί­νει πως εί­ναι μια απ’ τα ί­δια. Ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ πρέ­πει να καλ­λιερ­γεί τη διά­στα­ση ό­τι η δια­κυ­βέρ­νη­σή του θα εί­ναι κά­τι πρω­τό­γνω­ρο, κά­τι και­νούρ­γιο. Ο κα­τευ­να­σμός του φό­βου πρέ­πει να συν­δυά­ζε­ται με την ελ­πί­δα μιας το­μής. Επι­πλέ­ον, σε σχέ­ση με την εύ­λο­γη α­παί­τη­ση για α­πο­σα­φή­νι­ση των κυ­βερ­νη­τι­κών βη­μά­των μας, που προ­φα­νώς χρειά­ζε­ται, πρέ­πει να μην ξε­χνά­με ό­τι κα­νείς δεν μπο­ρεί να δώ­σει έ­ναν πλή­ρη ο­δι­κό χάρ­τη, έ­να σε­νά­ριο. Θα έ­χου­με να κά­νου­με με μια ι­στο­ρι­κών δια­στά­σεων σύ­γκρου­ση, ό­που κα­νείς δεν μπο­ρεί να προ­δια­γρά­ψει τις πε­ρι­στά­σεις και τις συν­θή­κες που θα προ­κύ­ψουν. Αυ­τό εί­ναι μια «τε­χνι­κο­ποίη­ση» της πο­λι­τι­κής, μια τε­χνο­κρα­τι­κή πλά­νη. Αυ­τό που μπο­ρεί να εγ­γυη­θεί ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ εί­ναι οι προ­τε­ραιό­τη­τές του. Αυ­τές θα κα­θο­ρί­σουν και τη δια­κυ­βέρ­νη­σή του. Η σύ­γκρου­ση ό­μως, ως τέ­τοια,  εί­ναι α­πρό­βλε­πτη. Εί­ναι ι­δε­α­λι­στι­κό το σχή­μα που λέει ό­τι μπο­ρού­με να έ­χου­με έ­να πλά­νο της ι­στο­ρίας.

Ο κό­σμος φαί­νε­ται να έ­χει α­πο­δε­χτεί το γε­γο­νός ό­τι θα υ­πάρ­ξουν συ­γκρού­σεις και δεν το φο­βά­ται. Τα γκά­λοπ δη­λα­δή αυ­τό δεί­χνουν.
Αυ­τό έ­χει με­γά­λη ση­μα­σία  ε­νό­ψει της συμ­με­το­χής του κό­σμου την ε­πό­με­νη η­μέ­ρα των ε­κλο­γών. Εί­ναι α­πα­ραί­τη­το να σπά­σει η λο­γι­κή της α­νά­θε­σης. Και δεν α­να­φέ­ρο­μαι μό­νο στον πα­ρα­δο­σια­κό τρό­πο της αυ­στη­ρά πο­λι­τι­κής στή­ρι­ξης μιας κυ­βέρ­νη­σης, αλ­λά και στην ε­νερ­γή συμ­με­το­χή σε μια προ­σπά­θεια που θα έ­χει στοι­χεία ε­πο­ποιίας. Η α­νά­τα­ξη της χώ­ρας με α­ρι­στε­ρό πρό­ση­μο θα έ­χει τέ­τοια στοι­χεία και ε­πο­μέ­νως χρειά­ζε­ται τη λαϊκή κι­νη­το­ποίη­ση και συμ­με­το­χή, α­κό­μα και με τρό­πους που σή­με­ρα δεν έ­χου­με α­κό­μα φα­ντα­στεί. Ένα στοι­χείο που μπο­ρεί να κι­νη­το­ποιή­σει σε αυ­τή τη κα­τεύ­θυν­ση, πέ­ραν της α­πο­τρο­πής της κοι­νω­νι­κής κα­τα­στρο­φής, εί­ναι και το στοι­χείο της α­ξιο­πρέ­πειας. Ο κό­σμος θέ­λει να ξα­να­κερ­δί­σει τη χα­μέ­νη του α­ξιο­πρέ­πεια.

Αναγκαία η ιδεολογική ηγεμονία

Από την άλ­λη υ­πάρ­χει το ζή­τη­μα της ι­δε­ο­λο­γι­κής η­γε­μο­νίας. Πο­λύ πιο εύ­κο­λα κά­ποιος μπο­ρεί να δε­χτεί την οι­κο­νο­μι­κή πρό­τα­ση του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ απ’ ό,τι τις α­πό­ψεις του σε κοι­νω­νι­κά ζη­τή­μα­τα. Για πα­ρά­δειγ­μα, το με­τα­να­στευ­τι­κό ή τα πο­λι­τι­κά και κοι­νω­νι­κά δι­καιώ­μα­τα.
Έτσι εί­ναι. Και δεν χρειά­ζε­ται να πά­ει κα­νείς σε «δύ­σκο­λα» θέ­μα­τα, ό­πως αυ­τά που α­να­φέ­ρα­τε. Ένα τε­ρά­στιο ι­δε­ο­λο­γι­κό ε­μπό­διο εί­ναι η βα­θιά ε­μπε­δω­μέ­νη ι­δε­ο­λη­ψία σχε­τι­κά με το δη­μό­σιο, ό­πως π.χ., τα πε­ρί του υ­δρο­κε­φα­λι­σμού του ή του εγ­γε­νούς «πα­ρα­σι­τι­σμού» των δη­μο­σίων υ­παλ­λή­λων. Η πρό­τα­ση του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ για το δη­μό­σιο  έρ­χε­ται σε α­ντί­θε­ση με μια κυ­ρίαρ­χη α­ντί­λη­ψη, που έ­χει ε­μπε­δω­θεί υ­πό την η­γε­μο­νία του νέ­ο­φι­λε­λευ­θε­ρι­σμού. Στην Ελλά­δα εί­ναι τό­σο μι­κρό το διά­στη­μα των αλ­λα­γών, θε­τι­κών και αρ­νη­τι­κών, που εί­ναι αρ­κε­τά πρόω­ρο να πε­ρι­μέ­νου­με ή να α­παι­τού­με α­πό την α­ρι­στε­ρά να έ­χει προ­ε­τοι­μά­σει ε­παρ­κώς αυ­τήν την η­γε­μο­νία. Από την άλ­λη πλευ­ρά, αυ­τή κα­θαυ­τή η ε­κλο­γι­κή ε­πιρ­ροή του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ δη­μιουρ­γεί ό­ρους ι­δε­ο­λο­γι­κής με­τα­τό­πι­σης: μό­νο και μό­νο η «χει­ρο­νο­μία» του να δη­λώ­σει, και α­κό­μα πε­ρισ­σό­τε­ρο να ψη­φί­σει,  το κόμ­μα της ρι­ζο­σπα­στι­κής α­ρι­στε­ρά κά­ποιος με τε­λείως δια­φο­ρε­τι­κή πο­λι­τι­κή προέ­λευ­ση συ­νι­στά πέ­ρα­σμα ε­νός ι­δε­ο­λο­γι­κού «Ρου­βί­κω­να» και α­φή­νει σο­βα­ρή πα­ρα­κα­τα­θή­κη για το μέλ­λον. Βέ­βαια, ο­φεί­λου­με  να πού­με ό­τι κά­τι α­νά­λο­γο, με δια­με­τρι­κά α­ντί­θε­το πρό­ση­μο, ι­σχύει και στην πε­ρί­πτω­ση που κά­ποιος ψη­φί­ζει Χρυ­σή Αυ­γή: ί­σως η με­γα­λύ­τε­ρη ζη­μιά της α­νό­δου της ΧΑ να εί­ναι η α­πό-ε­νο­χο­ποίη­ση της φι­λο-να­ζι­στι­κής στά­σης.  Όλα αυ­τά συ­νε­πά­γο­νται έ­να τε­ρά­στιο ι­στο­ρι­κό κα­θή­κον που αυ­τή τη στιγ­μή εκ των πραγ­μά­των έ­χει α­να­λά­βει ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ. Πρέ­πει να έ­χου­με, α­νά πά­σα στιγ­μή, πλή­ρη ε­πί­γνω­ση αυ­τής της ευ­θύ­νης: αν ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ δεν τα κα­τα­φέ­ρει, η υ­πό­θε­ση της Αρι­στε­ράς, ό­χι μό­νο στην Ελλά­δα αλ­λά και στην Ευ­ρώ­πη, έ­χει τε­λειώ­σει για τα ε­πό­με­να σα­ρά­ντα-πε­νή­ντα χρό­νια.

Η προ­σφυ­γή στις ε­θνι­κές λύ­σεις, α­κό­μα και στην Αρι­στε­ρά δεί­χνει πά­ντως να φυ­τρώ­νει.
Έτσι εί­ναι και για αυ­τό χρειά­ζε­ται να αλ­λά­ξου­με την πρόσ­λη­ψη της τρέ­χου­σας κα­τά­στα­σης.  Μια ε­πι­φα­νεια­κή πρόσ­λη­ψη  της σύ­γκρου­σης που ζού­με εί­ναι με ό­ρους «ξέ­νων» και «Ελλή­νων». Και για αυ­τό ευ­δο­κι­μούν α­να­λύ­σεις πε­ρί νέ­ας κα­το­χής, δο­σί­λο­γων, προ­δο­τών κ.ο.κ. Πρέ­πει να α­να­δει­χθεί ό­τι η πραγ­μα­τι­κή σύ­γκρου­ση εί­ναι με­τα­ξύ «α­γο­ρών» και δη­μο­κρα­τίας. Η κοι­νω­νι­κή α­ντί­θε­ση κε­φα­λαίου – ερ­γα­σίας λαμ­βά­νει σή­με­ρα την κυ­ρίαρ­χη μορ­φή της σύ­γκρου­σης α­γο­ρών - δη­μο­κρα­τίας. Από την άλ­λη πλευ­ρά, η «α­ντι-κα­πι­τα­λι­στι­κή» εκ­δο­χή ε­θνι­κής α­να­δί­πλω­σης, ε­νώ α­να­γνω­ρί­ζει τη στρα­τη­γι­κή εμ­βέ­λεια του συ­ντε­λού­με­νου πει­ρά­μα­τος για τις κυ­ρίαρ­χες δυ­νά­μεις της Ευ­ρώ­πης, πα­ρα­γνω­ρί­ζει την ε­ξί­σου στρα­τη­γι­κή, α­να­τρε­πτι­κή ση­μα­σία της α­νά­σχε­σης αυ­τής της ε­πί­θε­σης σε ευ­ρω­παϊκό α­κρι­βώς ε­πί­πε­δο. Θέ­λο­ντας και μη, η μά­χη εί­ναι ευ­ρω­παϊκή, και ως α­ρι­στε­ρά δεν μπο­ρού­με πα­ρά να τη δώ­σου­με.
http://www.epohi.gr/portal/

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.
(«Δεν δημοσιεύονται σχόλια χυδαία και υβριστικά, καθώς και ανώνυμες καταγγελίες και χαρακτηρισμοί κατά προσώπων που δεν τεκμηριώνονται.”)
Σχόλια άσχετα με το θέμα της εκάστοτε ανάρτησης ΔΕΝ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους αφού διαπιστωθεί ότι δεν εμπίπτουν σε κάποια από τα πιθανά αδικήματα περί τύπου.
Να σημειωθεί ότι απόψεις που εκφράζονται σε άρθρα και κείμενα της συγγραφικής ομάδας δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη των υπευθύνων του ιστολογίου. Όπως επίσης και τα σχόλια των αναγνωστών, τα οποία αντιπροσωπεύουν τους ίδιους...

ΚΑΜΜΕΝΟΣ - ΑΓΡΙΝΙΟ-ΥΠΟΔΗΜΑΤΑ