Η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, οι σκοπιμότητες του ΥΠΑΙΘ και η πραγματικότητα, εν μέσω παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης
Αγαπητοί συνάδελφοι, μαθητές και γονείς,
ελπίζουμε να είστε καλά, ο καθένας από σας και οι οικογένειές σας.
Αναμφίβολα
βιώνουμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση οριακά εξωπραγματική. Σε τούτες τις περίεργες
μέρες το ουσιώδες, όπως προκύπτει, δεν είναι και το...
αυτονόητα λογικό. Ποιο
είναι λοιπόν, το αυτονόητο; Είναι κοινή
παραδοχή των εντός και εκτός συστήματος υγείας η στελέχωση και η ενδυνάμωση του
ΕΣΥ, γιατί η πραγματική ενίσχυση του Δημόσιου Συστήματος Υγείας είναι η
μόνη λύση για την υπεράσπιση της ζωής και των δικαιωμάτων των εργαζομένων και
όλου του πληθυσμού. Αυτονόητη όμως είναι και η οικονομική στήριξη των πληττόμενων και η ψυχολογική υποστήριξη του
πληθυσμού. Αντί αυτού βλέπουμε να ενισχύονται σκανδαλωδώς οι μεγάλοι
επιχειρηματίες της υγείας ενώ οι ήρωες των ημερών να «ζητιανεύουν» για λίγα
προστατευτικά μέσα!
Μέσα σε αυτό το κλίμα, στο χώρο της εκπαίδευσης
προβάλλεται από την Κυβέρνηση και τους διαμορφωτές της κοινής γνώμης η εξ’
αποστάσεως, σε προαιρετική βάση, εκπαίδευση ως λύση στο πρόβλημα της απώλειας
διδακτικού χρόνου μετά το κλείσιμο των σχολείων. Η τηλεκπαίδευση υπό συγκεκριμένες συνθήκες, που σήμερα δεν υπάρχουν, θα
μπορούσε ίσως υπό όρους να χρησιμοποιηθεί ως επικουρικό εργαλείο μάθησης, αλλά
σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη ζωντανή εκπαιδευτική
διαδικασία. Κι όταν, απ’ τις πρώτες κιόλας μέρες εκφράστηκαν από πολλούς
εκπαιδευτικούς επιφυλάξεις και διαφωνίες για το μέτρο αυτό, η απάντηση ήταν
ευχολόγια, συμβουλές, υποδείξεις, πιέσεις. Και, φυσικά, δεν έλειψαν και οι
γνωστοί δημοσιογράφοι που επιτέθηκαν χυδαία στους εκπαιδευτικούς.
Το Υπουργείο
Παιδείας, χωρίς καμιά ουσιαστική επαφή με τα σχολεία, κάνει μια κίνηση
εντυπωσιασμού και προσπαθεί να συσκοτίσει την εκπαιδευτική πραγματικότητα και
να αποσιωπήσει τις χρόνιες κυβερνητικές ευθύνες: σχολεία χωρίς διορισμούς με
χιλιάδες ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού, με ανεπαρκή υλικοτεχνική υποδομή,
με ισχνούς πόρους από τον κρατικό προϋπολογισμό, με αναιμικές υποστηρικτικές
δομές για τους μαθητές μας, με απουσία βοηθητικού προσωπικού, με μαθητές που
αντιμετωπίζουν πολλαπλά προβλήματα, με γερασμένους εκπαιδευτικούς χωρίς
ουσιαστική επιμόρφωση, που δεν τους θωρακίζουν τα ιστοσεμινάρια των δύο ωρών.
Η ίδια η πραγματικότητα των τελευταίων ημερών, όπως καταγράφεται
από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, λυπούμαστε
που επιβεβαιώνει τα όσα επισημαίνουμε παραπάνω «Χωρίς υποδομές, χωρίς σχεδιασμό, χωρίς κατάλληλο μαθησιακό υλικό,
χωρίς καλή γνώση-επιμόρφωση εκπαιδευτικών αλλά και παροχή του οποιουδήποτε
εργαλείου τόσο από την πλευρά των διδασκόντων όσο και από αυτή των μαθητών δεν
μπορεί να υπάρξει εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση με σοβαρότητα και υπευθυνότητα αλλά
ούτε και εξασφάλιση της καθολικότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας». Αυτό στο
χώρο των ΕΠΑ.Λ φαντάζει αδιανόητο από την φύση των μαθημάτων (Ε+Θ) κ.λ.π. εκτός
και εάν η ηγεσία του υπουργείου παιδείας θεωρεί ότι για να γίνει κάποιος
ειδικευμένος τεχνικός αρκούν μόνο η επίδειξη και τα εποπτικά μέσα διδασκαλίας
και όχι οι βιωματικές επαναληπτικές δεξιότητες. Θα είναι πρωτότυπο!
Συγκεκριμένα:
·
Αποτελεί αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα ότι πολλοί
μαθητές, ανά τη χώρα, δε διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή ή προχωρημένης
τεχνολογίας κινητό ή ακόμα και σύνδεση στο διαδίκτυο. Επίσης και εκπαιδευτικοί
στερούνται υλικοτεχνικής υποδομής και εκπαίδευσης ή εμπειρίας για τα εξ’
αποστάσεως μαθήματα, γεγονός που καταργεί την ισότιμη πρόσβαση στις
εκπαιδευτικές διαδικασίες, την οποία οφείλει να διασφαλίζει ένα δημόσιο
εκπαιδευτικό σύστημα ανεξαιρέτως σε όλους.
·
Πολλοί συνάδελφοι καταγγέλλουν ότι προσπαθούν να
δημιουργήσουν λογαριασμό στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και βρίσκονται
αντιμέτωποι με το γεγονός ότι το σύστημα του Υπουργείου πέφτει. Το ίδιο
καταγγέλλουν και πολλοί γονείς που προσπαθούν να πάρουν κωδικούς για τα παιδιά
τους.
·
Άλλοι συνάδελφοι καταγγέλλουν ότι ενώ έχουν
καταφέρει να εγγραφούν, δεν μπορούν να δουλέψουν με τις ασύγχρονες πλατφόρμες
γιατί το σύστημα είναι υπερβολικά αργό ή τους «πετάει έξω».
·
Από την άλλη πολλοί συνάδελφοι έχουν βρει άλλους
διαύλους ηλεκτρονικής επαφής και ψυχολογικής ή κοινωνικής στήριξης σε καθαρά ελεύθερη βάση.
·
Η συνολική εικόνα για τη μαθητική συμμετοχή στη
σύγχρονη εξ’ αποστάσεως διδασκαλία, που πρωτοξεκίνησε για τη Γ΄ Λυκείου, χαρακτηρίζεται
από το μικρό ποσοστό συμμετοχής των μαθητών. Τα παιδιά έχουν μεγαλύτερη ανάγκη τη
ψυχολογική υποστήριξη, καθώς κυριαρχούνται από το άγχος της αβεβαιότητας του
χρόνου υλοποίησης των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Ανάλογη εικόνα μικρής
ανταπόκρισης από την πλειοψηφία των μαθητών σημειώνεται και στην ασύγχρονη
τηλεκπαίδευση.
Θεωρούμε ότι το ΔΣ της Β’ ΕΛΜΕ Αιτωλ/νίας,
όπως έχουν κάνει ήδη και πολλές άλλες ΕΛΜΕ, όφειλε (το προσπαθήσαμε ως
παράταξη) και οφείλει, από το ρόλο που έχει η ΕΛΜΕ ως πρωτοβάθμιο σωματείο, να
καταγράψει τις εξελίξεις και να τοποθετηθεί για την τρέχουσα εκπαιδευτική
πραγματικότητα και να μην υπεκφεύγει (εξυπηρετώντας κομματικές σκοπιμότητες) με
πρόφαση τις ανακοινώσεις της ΟΛΜΕ ή των επιμέρους παρατάξεων. Οφείλει να πάρει
θέση στη βάση των πραγματικών αυτή την περίοδο αναγκών των σχολείων και των
εκπαιδευτικών που, με αφορμή την «εθελοντική τηλεκπαίδευση», βρίσκονται στο
στόχαστρο επιθέσεων κοινωνικού αυτοματισμού. Δεν πρέπει ακόμη να διαφύγουν της
προσοχής μας ερωτήματα στα οποία χρειάζεται να αναζητηθούν σαφείς απαντήσεις:
Eίναι τυχαίο ότι η εξ
αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί θέση του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε για την εξοικονόμηση
εκπαιδευτικού προσωπικού, αλλά και εκφρασμένη πρόθεση του ΥΠΑΙΘ πρόσφατα (επιχειρήθηκε
να χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη κενών σε Νίσυρο, Κάσο κλπ);
Γιατί ο
δημόσιος τομέας να μην αναλαμβάνει τις ευθύνες του και γίνεται μεσάζοντας των
ιδιωτικών εταιρειών(CISCO, Google, Microsoft), οι οποίες με το αζημίωτο
διαφημίζουν τα εκπαιδευτικά τους προϊόντα;
Είναι
υπαρκτός ο κίνδυνος παγίωσης των μεθόδων τηλεκπαίδευσης και τηλεργασίας,
προκειμένου να καλυφθούν οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, να προωθηθούν οι
ελαστικές σχέσεις εργασίας (αναπληρωτές και ωρομίσθιοι) και να διευρυνθεί η
υποχρηματοδότηση για τη δημόσια εκπαίδευση;
Όμως πέρα
από τις προσωπικές ανησυχίες των εκπαιδευτικών της χώρας για το τι μέλλει
γενέσθαι, η σκέψη όλων μας είναι στους μαθητές μας και στις οικογένειές τους.
Αγωνιούμε μαζί τους για την οδυνηρή πραγματικότητα και συμμεριζόμαστε τις
ανησυχίες τους. Συν-πάσχουμε και
συν-κινούμαστε στις σχολικές αίθουσες, στα εργαστήρια, στις εκπαιδευτικές
εκδρομές, στις κάθε είδους σχολικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες, στα
διαλείμματα, είτε συλλογικά, είτε ατομικά, μαζί τους. Οι μαθητές μας το ξέρουν.
Δεν χρειάζεται να αποδείξουμε τίποτα και σε κανέναν. Τους νοιαζόμαστε και
τους σκεφτόμαστε διαρκώς, όλες αυτές τις ώρες, γιατί είναι τα δικά μας παιδιά.
Και θα συνεχίσουμε να αγωνιούμε και να αγωνιζόμαστε. Οι μαχόμενοι εκπαιδευτικοί της τάξης είναι εδώ για να στηριχθούν οι
μαθητές και οι γονείς και να υπερασπιστούν από κοινού το δημόσιο σχολείο και το
ρόλο του.
Γι’ αυτό καλούμε: το Υπουργείο
ü
Να πάψει
στο όνομα της “ατομικής ευθύνης”, να φορτώνει τα προβλήματα στους ίδιους τους
εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές. Να σταθεί αυτή την κρίσιμη
ώρα στο ύψος των περιστάσεων και να αποφορτίσει τους μαθητές και τις
οικογένειές τους από πρόσθετο άγχος. Να
ανακοινώσει άμεσα μείωση της εξεταστέας ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων και
κατάργηση των φετινών ενδοσχολικών εξετάσεων.
ü
Να ξεκινήσει τη λειτουργία εκπαιδευτικών
καναλιών, που θα προβάλλουν προγράμματα ειδικά για μαθητές όλων των ηλικιών,
και θα περιλαμβάνουν ταινίες, ντοκιμαντέρ, ψυχαγωγικά και εκπαιδευτικά
προγράμματα που θα σχετίζονται με τα σχολικά αντικείμενα και με τα ενδιαφέροντα
των μαθητών.
Όλοι οι συνάδελφοί μας
ü
Να είναι
σε επαφή με το σωματείο και να ενημερώνουν για κάθε φαινόμενο αυθαιρεσίας.
ü
Κανένας
δεν υποχρεώνεται είτε να συμμετέχει ως εθελοντής σε τηλεμαθήματα (χωρίς
εκπαιδευτικό στόχο και ανέφικτα σε πολλές περιπτώσεις π.χ. εργαστηριακά
μαθήματα) είτε να παραστεί, με όποια ιδιότητα στα σχολεία, που είναι ουσιαστικά
κλειστά. Πρώτα γιατί δεν τον καλεί κανένας κι έπειτα γιατί κινδυνεύει η
υγεία του! Το διοικητικό έργο από τους Διευθυντές/ντριες, Προϊσταμένους-ες
κ.λπ., για όσο διάστημα παραμένουν κλειστά τα σχολεία, είναι σαφές ότι μπορεί
να υποστηριχθεί με πολλούς τρόπους χωρίς το καθημερινό άνοιγμα των σχολείων,
που μπορεί να δημιουργήσει άλλα προβλήματα, παρά του ότι κακώς υποχρεώνονται με
τη φυσική τους παρουσία σε αυτά.
ü
Με τα μέσα που διαθέτουμε συνεχίζουμε να
υπερασπιζόμαστε τον παιδαγωγικό μας ρόλο. Είμαστε έμπρακτα δίπλα στους μαθητές
μας με όποιον τρόπο κρίνουμε εμείς πρόσφορο, με γνώμονα τις ανάγκες και τις
δυνατότητές τους. Στεκόμαστε όρθιοι,
δημιουργικοί και αλληλέγγυοι, ώστε να επιστρέψουμε σύντομα στις τάξεις μας και
να συνεχίσουμε όπως πάντα στο πλευρό των μαθητών και των οικογενειών τους τον
αγώνα για τη ζωή, τη δουλειά, την αξιοπρέπεια όλων μας.
ü
Αγνοούμε
την τρομοκρατία των καλοθελητών για περί δήθεν περικοπών μισθών και «διακοπών»,
τους προσπερνάμε όλους αυτούς τους αδαείς υπηρέτες της «επικοινωνίας», όπως
επίσης και αυτούς που υπηρετούν
συνειδητά ή ασυνείδητα αυτές τις πρακτικές και την πολιτική που «ξεχαρβάλωσαν»
τη δημόσια εκπαίδευση.
ü
Ενημερώνουμε ορισμένα στελέχη της διοίκησης σε
όλα τα επίπεδα ότι οφείλουν να σεβαστούν το δικαίωμα των συναδέλφων να απέχουν
από αυτή την παρωδία και μην λειτουργούν ως σύγχρονοι «επιθεωρητές»,
εκμεταλλευόμενοι ότι μένουμε εξ ανάγκης στο σπίτι μας, τουλάχιστον δεν έχουμε
χάση την επαφή με τον κλάδο και ούτε απωλέσαμε την ταξική μας συνείδηση.
Τέλος, δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράστασή
μας στους γιατρούς, τους νοσηλευτές και το βοηθητικό προσωπικό όλων των μονάδων
υγείας τόσο του νομού Αιτωλ/νίας όσο και της χώρας μας γενικότερα, καθώς και σε
όλους τους εργαζομένους του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, που παλεύουν κάτω από
τις χειρότερες συνθήκες, προκειμένου να εξυπηρετήσουν με τον καλύτερο δυνατό
τρόπο τις άμεσες ανάγκες μας.
Έχουμε ζητήσει από το Προεδρείο της Β’ ΕΛΜΕ
να κάνουμε συμβολική επίσκεψη στο σωματείο εργαζομένων του Νοσοκομείου Αγρινίου
προσφέροντας συμβολικά ορισμένα μέσα προφύλαξης τους, Είμαστε σε αναμονή της
πρότασής μας.
Υγεία σε Όλους και Καλή
Δύναμη
Από την ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ - ΑΙΤΩΛ/ΝΙΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.
(«Δεν δημοσιεύονται σχόλια χυδαία και υβριστικά, καθώς και ανώνυμες καταγγελίες και χαρακτηρισμοί κατά προσώπων που δεν τεκμηριώνονται.”)
Σχόλια άσχετα με το θέμα της εκάστοτε ανάρτησης ΔΕΝ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους αφού διαπιστωθεί ότι δεν εμπίπτουν σε κάποια από τα πιθανά αδικήματα περί τύπου.
Να σημειωθεί ότι απόψεις που εκφράζονται σε άρθρα και κείμενα της συγγραφικής ομάδας δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη των υπευθύνων του ιστολογίου. Όπως επίσης και τα σχόλια των αναγνωστών, τα οποία αντιπροσωπεύουν τους ίδιους...