Θεόδωρος Κατσανέβας Τα τελευταία χρόνια, η επιστημονική μας ομάδα έχει εκπονήσει μελέτες, βιβλία, άρθρα, συγκροτημένα και τεκμηριωμένα σχέδια για το...
Θεόδωρος Κατσανέβας
Τα τελευταία χρόνια, η επιστημονική μας ομάδα έχει εκπονήσει μελέτες, βιβλία, άρθρα, συγκροτημένα και τεκμηριωμένα σχέδια για το όλο θέμα της μετάβασης στο εθνικό νόμισμα αντλώντας και από την πλούσια σχετική ελληνική και διεθνή εμπειρία. Στα πλαίσια των τελευταίων εξελίξεων, παρουσιάζουμε εδώ το ολοκληρωμένο πρόγραμμα 26 σημείων συντεταγμένης μετάβασης στη δραχμή ύστερα από τελική επεξεργασία όλων των σημερινών δεδομένων και παρατηρήσεων από συνεργάτες και φίλους [1].
Η μετάβαση στη δραχμή είναι σήμερα περισσότερο από ποτέ άλλοτε αναγκαία όσο και πρακτικά εφαρμόσιμη. Αναγκαία γιατί έχει πλέον φανεί ολοκάθαρα ότι, η χώρα μας, με τις σημερινές πολιτικές ακραίας λιτότητας σε συνδυασμό με το υπερτιμημένο ευρώ, κατολισθαίνει συνέχεια στον οικονομικό Καιάδα, χωρίς καμιά ελπίδα ανάκαμψης. Και είναι πρακτικά εφαρμόσιμη, αφού αυτό εντάσσεται στα σχέδια του Βερολίνου για τη δημιουργία σκληρού πυρήνα ελεγχόμενης ευρωζώνης και ισχυροποίησης του ευρώ έναντι του δολαρίου. Και επί πλέον γιατί η Προτεσταντικού τύπου σιδηρά πειθαρχία που μας επιβλήθηκε ήταν χρήσιμη για να μην επαναληφθούν δικά μας λάθη του παρελθόντος.
Στο πρόγραμμα των 24 σημείων προκρίνεται μια αρχική μεταβατική περίοδος με στάση πληρωμών και έκδοση προσωρινού ηλεκτρονικού χρήματος με ισοτιμία 1/1 προς το ευρώ. Αυτό είναι αναγκαίο για την αρχική φάση των διαπραγματεύσεων με τους Εταίρους, για το φιλικό Grexit, προσωρινό ή μόνιμο. Η δυνατότητα άμεσης παροχής ρευστότητας στην ελληνική οικονομία χωρίς την προσφυγή σε τρίτους, αποτελεί το κλειδί για αποτελεσματική διαπραγμάτευση με τους δανειστές, οι οποίοι δε θα μπορούν έτσι να ανοιγοκλείνουν εκβιαστικά τον κρουνό παροχής χρήματος όπως κάνουν τώρα. Βέβαια, αυτό δε σημαίνει ότι είναι συνετό να υπερεκτιμήσουμε τις απαιτήσεις και προσδοκίες μας, αγνοώντας τη γεωπολιτική υπεροπλία των δανειστών. Με τη γλώσσα της λογικής, με κατάλληλες κινήσεις και ενέργειες, μπορούμε να πετύχουμε πολλά περισσότερα από το σημερινό απόλυτο οικονομικό αδιέξοδο. Αυτή η διαπραγμάτευση αν μη τι άλλο, δε θα γίνει με το πιστόλι στον κρόταφο.
Σε δεύτερη φάση, ακολουθεί η έκδοση της νέας δραχμής με υποτίμησή της κατά 25% . Ένα ευρώ θα αντιστοιχεί σε 1/1,33 νέες δραχμές με κλείδωμα της ισοτιμίας σε αυτά τα επίπεδα, όπως έχει προταθεί από τους δανειστές. Οι οποίοι επιπλέον έχουν προτείνει σε αυτή την περίπτωση, να μας χορηγήσουν 50 δις και να εγγυηθούν την ως άνω ισοτιμία. Το ευρώ μπορεί να συνεχίσει να κυκλοφορεί παράλληλα με τη δραχμή, μια πρακτική που ακολουθείται με διάφορους τρόπους σε πολλές χώρες διεθνώς και στην Ευρώπη. Μετά από μια αρχική περίοδο διάρκειας ενός περίπου χρόνου, προβλέπεται ετήσια ανάπτυξη του ΑΕΠ, των μισθών, συντάξεων και εισοδημάτων γενικότερα, σε επίπεδα της τάξης του 5-7% ετησίως, αλματώδης αύξηση της απασχόλησης, με τη δημιουργία άνω του 1,4εκ. θέσεων εργασίας και συμπίεση της ανεργίας κάτω του 12%.
Ο πληθωρισμός που αποτελεί τον κύριο αν όχι το μόνο κίνδυνο της μετάβασης, ελέγχεται με μέτρα που παρατίθενται στο πρόγραμμα σε επίπεδα κάτω του 8-10% στην αρχική φάση και κάτω του 6% λίγο αργότερα. Ζήτημα επάρκειας αγαθών για είδη πρώτης ανάγκης όπως τρόφιμα, φάρμακα, πρώτες ύλες, καύσιμα δεν υφίσταται όπως αναλύεται , γεγονός που ενισχύεται καταλυτικά από το σημερινό μικρό πλεόνασμα του γενικού ισοζυγίου πληρωμών και όχι μόνο.
Οι τράπεζες ανακεφαλοποιούνται με εθνικό νόμισμα και περιέρχονται σε πλειοψηφικό κρατικό έλεγχο. Οι τραπεζικές καταθέσεις σε ευρώ προστατεύονται με τη μετατροπή τους σε νέες δραχμές, με αναλογία ευρώ/δραχμής 1:1,33, καλύπτοντας έτσι την υποτίμηση της νέας δραχμής κατά 25%. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι, καταθέσεις 100.000 ευρώ θα ισούνται με 133.300 νέες δραχμές κ.ο.κ. (100.000 Χ 1,33 = 133.000). Για τα στεγαστικά δάνεια, προτείνεται η υποτίμησή τους κατά 50%. Ένα στεγαστικό δάνειο 200.000 ευρώ θα ισοδυναμεί με 133.000 (200.000 Χ 0,50% = 100.000 Χ 1,33 = 133.000) νέες δραχμές. Η πρώτη κατοικία προστατεύεται ειδικότερα, ενώ προβλέπονται ευνοϊκές ρυθμίσεις για περιπτώσεις αποδεδειγμένα αναξιοπαθούντων δανειοληπτών. Για τα επιχειρηματικά δάνεια προτείνεται η υποτίμησή τους κατά 25% και κατά συνέπεια ένα επιχειρηματικό δάνειο 200.000 ευρώ θα ισοδυναμεί με 200.000 νέες δραχμές (200.000Χ0,75%=150.000Χ1,33=195.000 ή 200.000 στρογγυλοποιημένα). Τα «θαλασσοδάνεια» υπάγονται σε δικαστικές διαδικασίες, όπως και οι στρατηγικοί κακοπληρωτές, τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που εσκεμμένα και συστηματικά αποφεύγουν την αποπληρωμή των δανείων τους.
Ελέγχεται το «πόθεν έσχες» των πολιτικών και ανώτερων δημόσιων λειτουργών των τελευταίων τριάντα χρόνων και επιβάλλονται αυστηρές κυρώσεις κατά περίπτωση. Μεταξύ άλλων, προτείνεται η θέσπιση εγγυημένου κατώτερου εισοδήματος, η αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του ΕΣΥ και του κράτους πρόνοιας, με ειδική στοχευμένη μέριμνα για τα ΑΜΕΑ, τις τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες, τους απολυμένους ώριμους εργαζόμενους, κλπ. Έμφαση δίνεται στον αθλητισμό της γειτονιάς, στην αντιμετώπιση της μάστιγας των ναρκωτικών, σε μέτρα αντιμετώπισης της ανεργίας των νέων και αποτροπής της φυγής τους στο εξωτερικό. Πρώτιστη μέριμνα συνιστά η προστασία του περιβάλλοντος και η συμβατότητά του με την αειφόρο ανάπτυξη. Ειδική προστασία παρέχεται για τα ποτάμια, τα ρέματα, τον αιγιαλό κλπ από καταπατήσεις και ρύπανση, δημιουργείται μητρώο εξωτερικών ελεγκτών περιβάλλοντος. Οι νέες τεχνολογίες, οι ιατροφαρμακευτικές υπηρεσίες, η διεθνοποίηση των ελληνικών ΑΕΙ, η φαρμακοβιομηχανία, τα ναυπηγεία, η γεωργία και κτηνοτροφία, προωθούνται ως κεντρικοί αναπτυξιακοί πυλώνες.
Αναδεικνύεται ο ελληνικός πολιτισμός και στηρίζεται η ελληνική μουσική, το θέατρο και οι τέχνες γενικότερα. Ενισχύεται η έρευνα και καινοτομία, καθώς και ο ποιοτικός τουρισμός και ειδικότερα ο θαλάσσιος τουρισμός. Παρέχονται κίνητρα για την προσέλκυση της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην ελληνική σημαία και τη μεταφορά της έδρας της στον Πειραιά. Γενικότερα, στο πρόγραμμα παρατίθενται συγκεκριμένες, σαφείς, συνοπτικές προτάσεις για όλα τα επίμαχα θέματα και προβλήματα, όπως αυτά του μεταναστευτικού και της δημογραφικής γήρανσης, της παιδείας, υγείας, κοινωνικής ασφάλισης και πρόνοιας,, των τεχνών, του πολιτισμού και του αθλητισμού, για τη μάστιγα των ναρκωτικών, την προστασία του περιβάλλοντος, τη γεωργία, τη βιομηχανία, τον τουρισμό,τη ναυτιλία, και τα ναυπηγεία, την έρευνα, την καινοτομία,, τις νέες τεχνολογίες και την επιχειρηματικότητα, τη δημόσια διοίκηση και τη δικαιοσύνη, τη στρατηγική της ανάπτυξης κλπ.
Η πρότασή μας για προσφυγή στο εθνικό νόμισμα, δεν αποτελεί στόχο αλλά το μέσο για την έξοδο από την κρίση, από τη σύγχρονη ελληνική τραγωδία που δεν έχει βιώσει ποτέ στο παρελθόν ο ελληνικός λαός. Γιατί οφείλουμε να θυμηθούμε πως ζούσαμε με τη δραχμή και πως ζούμε σήμερα με το ευρώ. Και να κρίνουμε με τη λογική και όχι με βάση κατευθυνόμενες, ατεκμηρίωτες υποθέσεις και ιδεοληψίες.
1. Αρχική φάση: στάση πληρωμών και παροχή ρευστότητας στην οικονομία
Στην αρχική φάση, η χώρα κηρύσσει στάση πληρωμών, διοχετεύοντας ρευστότητα στην οικονομία με “Υποσχετικές του Δημοσίου” (Άτοκα Γραμμάτια Ελληνικού Δημοσίου
(ΑΓ/ΕΔ, Interest-Free Bonds of the Hellenic State, IFB/HS), σε ισοτιμία 1:1 προς το ευρώ. Με δεδομένα τα capital controls και την καθιέρωση των συναλλαγών μέσω ηλεκτρονικού χρήματος, μπορεί να χορηγηθεί με τον τρόπο αυτό μέρος των μισθών, συντάξεων, παροχών κοινωνικής προστασίας κλπ. Μια «Υποσχετική» που θα πιστώνεται στις κάρτες των δικαιούχων μισθωτών, συνταξιούχων κλπ., θα ισούται με ένα ευρώ και θα χρησιμοποιείται για συναλλαγές στην εσωτερική αγορά με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. Επισημαίνεται εδώ ότι, σε σύνολο τρεχουσών ετήσιων δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού ύψους περίπου 56 δις ευρώ κατά την τρέχουσα περίοδο, οι δαπάνες για μισθούς, συντάξεις, ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία, ανέρχονται περίπου σε 33 δις, ξεπερνούν δηλ. το 60% του συνόλου των δαπανών. Στην περίπτωση που ποσό 25 δις, δηλ. περίπου τα 2/3 από τα ως άνω 33 δις χορηγηθούν σταδιακά μέσω των «Υποσχετικών», τότε προκύπτει ένα τεράστιο ισοδύναμο ετήσιας εσωτερικής ρευστότητας ανάλογου ποσού.
Πίνακας 1
Ισοζύγιο συνόλου τρεχουσών συναλλαγών Ελλάδας 2014
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.
(«Δεν δημοσιεύονται σχόλια χυδαία και υβριστικά, καθώς και ανώνυμες καταγγελίες και χαρακτηρισμοί κατά προσώπων που δεν τεκμηριώνονται.”)
Σχόλια άσχετα με το θέμα της εκάστοτε ανάρτησης ΔΕΝ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους αφού διαπιστωθεί ότι δεν εμπίπτουν σε κάποια από τα πιθανά αδικήματα περί τύπου.
Να σημειωθεί ότι απόψεις που εκφράζονται σε άρθρα και κείμενα της συγγραφικής ομάδας δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη των υπευθύνων του ιστολογίου. Όπως επίσης και τα σχόλια των αναγνωστών, τα οποία αντιπροσωπεύουν τους ίδιους...