==► ΠΙΣΤΙΟΛΑΣ: "Πολλαπλά εκτεθειμένη η Δημοτική Αρχή – Αποκαλυπτική η έκθεση των Ορκωτών Λογιστών"  ==► ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΓΡΙΝΙΟΥ - ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΟ ΩΡΑΡΙΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ   ==► Κριτική και προτάσεις του Δημήτρη Τραπεζιώτη, για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας  ==► Εμπορικός Σύλλογος Αγρινίου για το Πολυτεχνείο  ==► ΣΥΡΙΖΑ: ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΣΥΝΕΔΡΩΝ ΑΠΟ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ  ==► ΓΕΑ: Κυριακή 24 Νοεμβρίου το «Τρέχω, βαδίζω, ποδηλατώ στην πόλη μου»  ==► Υπεγράφη η πρόσκληση για το καινούργιο πρόγραμμα «Νέων Γεωργών» ύψους, 410 εκατ. ευρώ  ==► Μίλτος Ζαμπάρας Με Πείσμα και Όραμα: Η Δυτική Ελλάδα μπορεί να κερδίσει μάχες  ==► Η ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ "ΑΠΟΛΛΩΝ - Σχετικά με τη σύσταση “Ενεργειακών Κοινοτήτων"  ==► Χριστίνα Σταρακά: Ντροπή να μιλάτε για ανάπτυξη όταν η οικονομία και η κοινωνία στενάζουν (βίντεο)  ==► “Όχι” σε μείωση ΦΠΑ στο ελαιόλαδο, λέει το Μαξίμου   ==► Ο ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΤΙΝΑΣ ΣΤΟ ΑΓΡΙΝΙΟ  ==► Χριστίνα Σταρακά: Ένα βήμα πριν την οριστική κατάρρευση η ελληνική κτηνοτροφία - Απαιτείται εθνικό σχέδιο διάσωσης της και όχι «κούφια λόγια»  ==► ΧΑΡΗΣ ΔΟΥΚΑΣ: "Εμμονή στο λάθος" - Άρθρο στα “Νέα Σαββατοκύριακο”  ==► Δημιουργία, στην πόλη των Αγρινιωτών   ==► ΚΚΕ: ΕΡΩΤΗΣΗ ΛΗΨΗ ΜΕΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΗΣ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ  ==► Η πολιτική ορθότητα εναντίον Πολάκη, η ανδροφοβία/μισανδρισμός της ελληνικής κοινωνίας και τα εκατομμύρια της Λινού  ==► Ο.Α.Σ. ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΠΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΩΛΗΣ ΣΤΑ ΑΙΓΟΠΡΟΒΑΤΑ  ==► 50 ΧΡΟΝΙΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ ΟΔΗΓΗΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ  ==► Ανακοίνωση Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών στην Β' ΕΛΜΕ Αιτωλ-νίας  ==► Η ΕΝΩΣΗ ΑΓΡΙΝΙΟΥ ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ - ΑΔΜΗΕ - ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΔΗΜΟΥ ΗΛΙΔΑΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΗΛΕΙΑΣ  ==►   ==► Γιατί η Αριστερά δείχνει να μην έχει τόση απήχηση στην κοινωνία;  ==► Με πολλές ειδήσεις η παρουσία Λιβάνιου στην ΚΕΔΕ - Έρχονται αλλαγές σε ΟΤΑ & Περιφέρειες  ==► ΚΚΕ: Ανείπωτη θλίψη, συλλυπητήρια για το θάνατο του συντρόφου Νίκου Ζαραϊδώνη    By The best widgets

Τρίτη 18 Μαΐου 2021

Από το 8 ώρες δουλειά – 8 ώρες ξεκούραση – 8 ώρες ελεύθερος χρόνος στο 9-9-6;

Τον Μάιο του 1886 εργατικά συνδικάτα στο Σικάγο
ξεσηκώθηκαν διεκδικώντας καλύτερες συνθήκες εργασίες και την μείωση του ωραρίου στις 8 ώρες ημερησίως. Τον Μάιο του 2021 συζητάμε για το αν θα καταργηθεί το 8ωρο, μέσα από την διευθέτηση του χρόνου εργασίας. 135 χρόνια μετά αντί να... συζητάμε για την μείωση του ωραρίου, συζητάμε για την επιστροφή στον 19ο αιώνα.

Ας δούμε μια εικόνα από το παρελθόν.

Πριν την εξέγερση του Σικάγου, οι εργαζόμενοι δούλευαν 10 ή 12 ώρες τη μέρα. Σε κάκιστες συνθήκες εργασίας, με πολλά εργατικά ατυχήματα, χωρίς ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, χωρίς ελεύθερο χρόνο. Το προσδόκιμο ζωής χαμηλότερο από το σημερινό, κακή ποιότητα ζωής.

Για το ζήτημα του ελεύθερου χρόνου 21 χρόνια πριν την εξέγερση του Σικάγου ο Καρλ Μαρξ έγραφε: «Ο χρόνος είναι ο χώρος της ανθρώπινης ανάπτυξης. Ένας άνθρωπος που δε διαθέτει ελεύθερο χρόνο, που όλος ο χρόνος της ζωής του –εκτός από τις καθαρά φυσικές διακοπές για τον ύπνο, για το φαγητό κτλ- απορροφιέται από την εργασία του για τον κεφαλαιοκράτη είναι κάτι λιγότερο από ένα φορτηγό ζώο. Είναι μια απλή μηχανή για την παραγωγή ξένου πλούτου, σωματικά τσακισμένος και πνευματικά αποκτηνωμένος. Κι ωστόσο όλη η ιστορία της σύγχρονης βιομηχανίας δείχνει ότι το κεφάλαιο, αν δεν του μπει φραγμός, τραβά χωρίς οίκτο και έλεος να ρίξει όλη την εργατική τάξη σ΄ αυτή την κατάσταση της ακραίας κατάπτωσης.»

Θα πει κανείς ότι 21 χρόνια αφότου έγραφε ο Μαρξ το Μισθός, Τιμή και Κέρδος, το ζήτημα «λύθηκε» ή υπήρξε μια κάποια πρόοδος μετά τον αγώνα της εργατικής τάξης και την εξέγερση του Σικάγο. Πόσο μάλλον μπορεί να πει κανείς ότι ενάμισι αιώνα μετά αυτό το απόσπασμα θεωρείται κάπως «ξεπερασμένο».

Ας δούμε και μια εικόνα από το μέλλον.

Το ωράριο σήμερα στην Κινέζικη πολυεθνική Alibaba έχει γνωστό ως 996. Δουλειά από τις 09:00 ως τις 21:00, 6 μέρες/βδομάδα. Όχι απλά έχει αμφισβητηθεί το 8ωρο, αλλά ο Κινέζος δισεκατομμυριούχος και συνιδιοκτήτης της εταιρίας Jack Ma αναφέρεται στις 12 ώρες ημερησίως ως «ευλογία για τους εργαζόμενους». Αν κανείς αναρωτιέται πώς έγινε δισεκατομμυριούχος ο συγκεκριμένος άντρας η απάντηση είναι πολύ απλή. Με το 996 και τους κακούς μισθούς. Η υπεραξία που παράγει αυτή η εταιρία από τους χιλιάδες εργαζόμενους είναι τεράστια. Είναι τόσο τεράστια όσο και η περιουσία του που υπολογίζεται σε 55 δις $.

Να σημειωθεί ότι η Alibaba είναι κάτι σαν την Amazon της Κίνας. Ο ανταγωνισμός του Jeff Bezos και του Jack Ma είναι προφανής. Ανταγωνισμός για την σφαίρα επιρροής της κάθε εταιρίας, αντιπαράθεση για τις καλύτερες υπηρεσίες κοκ. Αλλά ας δούμε την μία τραγική ομοιότητα. Δύο από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, πλουτίζουν από την ασταμάτητη εργασία ενός ολόκληρου στρατού εργαζομένων, κακοπληρωμένων, εξουθενωμένων, σε εργασιακές συνθήκες που θυμίζουν καταστάσεις περασμένου αιώνα. Στην Alibaba δουλεύεις 9 με 9, στην Amazon το ωράριο αγγίζει τις 14 ώρες την μέρα, ενώ δεν υπάρχει χρόνος ούτε για τουαλέτα. Η μαρτυρία μιας εργαζομένου – οδηγού στην Amazon είναι αποκαλυπτική «Κρατάω μαζί μου ένα ποτήρι και μαντηλάκια και πηγαίνω πίσω από το βαν. Με απασχολεί πολύ η τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης και οι κάμερες που είναι εγκατεστημένες στο βαν, για το αν κάποιος με δει την ώρα που πηγαίνω τουαλέτα σε μια γωνία».

Το ερώτημα είναι ένα. Είναι αυτό το μέλλον πολύ πιο φωτεινό από το σκοτεινό παρελθόν του 18ου αιώνα; Ή μήπως είναι τρομακτικά όμοιο, με αλλαγμένες τις ειδικότητες, τις τεχνολογίες, τα νέα προϊόντα κοκ;

Το νομοσχέδιο Χατζηδάκη καταργεί το 8ωρο. Πολλοί λένε το αυτονόητο, ότι δηλαδή ούτως ή άλλως δουλεύουμε ήδη 10 ή 12 ώρες τη μέρα, ενώ κάποιοι δουλεύουν 8 ώρες ενώ στη σύμβασή τους αναφέρονται οι 4. Το θέμα με το νομοσχέδιο Χατζηδάκη δεν αφορά μόνο την διευθέτηση του χρόνου εργασίας. Το θέμα είναι ότι στο τέλος του δρόμου αυτό που υπάρχει είναι εξοντωτικά ωράρια του τύπου Amazon ή Alibaba. Η κατάργηση του 8ώρου σήμερα, θα σημαίνει το 996 στην Ελλάδα μεθαύριο.

Δεν είμαστε στο 1850. Είμαστε στην τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα. Το ζήτημα του εργάσιμου χρόνου μπαίνει ως δίλημμα. 996 ή 6ωρο, 5μερο; Αν δεν αγωνιστούμε για το ζήτημα του χρόνου εργασίας το μέλλον είναι το 996. Αν αγωνιστούμε με αίτημα το 6ωρο – 5μερο, πιθανά τα πράγματα να είναι καλύτερα. Κανείς δεν λέει ότι τα πράγματα αλλάζουν προς το καλύτερο από τη μια μέρα στην άλλη. Το σίγουρο είναι ότι αλλάζουν προς το χειρότερο μέρα τη μέρα.

Το ερώτημα όμως μπαίνει ξανά και ξανά.

Είναι το μέλλον μας το παρελθόν; Ή μήπως όχι;

Ο Λάμπης Παπαθανασίου αρθρογραφεί για το antapocrisis.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.
(«Δεν δημοσιεύονται σχόλια χυδαία και υβριστικά, καθώς και ανώνυμες καταγγελίες και χαρακτηρισμοί κατά προσώπων που δεν τεκμηριώνονται.”)
Σχόλια άσχετα με το θέμα της εκάστοτε ανάρτησης ΔΕΝ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους αφού διαπιστωθεί ότι δεν εμπίπτουν σε κάποια από τα πιθανά αδικήματα περί τύπου.
Να σημειωθεί ότι απόψεις που εκφράζονται σε άρθρα και κείμενα της συγγραφικής ομάδας δεν εκφράζουν απαραίτητα την άποψη των υπευθύνων του ιστολογίου. Όπως επίσης και τα σχόλια των αναγνωστών, τα οποία αντιπροσωπεύουν τους ίδιους...

ΚΑΜΜΕΝΟΣ - ΑΓΡΙΝΙΟ-ΥΠΟΔΗΜΑΤΑ